Czasopisma Księgowych on-line

Wydawnictwo Podatkowe
Wesołych Świąt !
piątek, 29 marca 2024 r.
Wesołych Świąt !
Ostatnia aktualizacja: 28.03.2024 r., godz. 13:03 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 58.935 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r. Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r.
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości
nr 9 (345) z dnia 01.05.2013
X
Uwaga ! Do pobrania i przeglądania publikacji wymagana jest jednorazowa instalacja czytnika (programu) eWYDANIE Gofin.
?
X
Uwaga ! Dostęp do mobilnych e-wydań prenumerowanych tytułów możliwy jest poprzez aplikację GOFIN NEWS.
Więcej o aplikacji GOFIN NEWS znajdziesz tutaj »
?
pokaż fragmenty artykułów
A.
KONIECZNIE PRZECZYTAJ
1.
Podatkowe zasady korekty kosztów uzyskania przychodów w przypadku nieuregulowania zobowiązań
Z dniem 1 stycznia 2013 r. wszedł w życie art. 15b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. (...)
str. 4
2.
Jak ująć na kontach księgowych korektę kosztów z tytułu opóźnień w zapłacie faktur za nabywane towary i usługi?
Odnosząc skutki dokonywanych na podstawie przepisów podatkowych korekt kosztów uzyskania przychodów do zagadnień księgowych normowanych ustawą o rachunkowości trzeba podkreślić, że korekty te dotyczą tylko (...)
str. 4
B.
RACHUNKOWOŚĆ FINANSOWA
1.
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów w świetle przepisów o VAT
Jak stawka VAT obowiązuje w przypadku WDT? Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i (...)
str. 6
2.
Ewidencja księgowa wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów
Jak i w którym momencie ująć w księgach przychód z transakcji WDT? Przychody uzyskane w związku z transakcjami WDT podlegają ewidencji księgowej na koncie 73-0 (...)
str. 9
1.
Moment rozliczenia wyniku finansowego w świetle ustawy o rachunkowości
Na mocy art. 53 ust. 3 i 4 ustawy o rachunkowości, podział bądź pokrycie wyniku finansowego za dany rok może nastąpić dopiero po zatwierdzeniu rocznego (...)
str. 12
2.
Zasady podziału zysku i pokrycia straty wynikające z przepisów prawa handlowego
Dokonując podziału zysku lub pokrycia straty w danej jednostce należy uwzględnić przepisy odpowiednich ustaw regulujących zasady jej funkcjonowania. W spółkach osobowych, tj. w spółce jawnej, (...)
str. 12
3.
Ewidencja księgowa operacji związanych z rozliczeniem wyniku finansowego w spółkach osobowych
Wspólnicy spółek osobowych mogą podzielić wypracowany zysk między siebie zgodnie z kodeksowymi lub umownymi zasadami albo wyłączyć całość lub część zysku od podziału i przeznaczyć (...)
str. 13
4.
Wypłacone w poprzednim roku zaliczki na poczet zysku przewyższające zysk wypracowany przez spółkę
W 2012 r. wspólnikom spółki jawnej wypłacono zaliczki na poczet przyszłego zysku. Zaliczki te przewyższyły zysk wypracowany przez tę spółkę. Jak zaksięgować powstałą nadpłatę? Cały (...)
str. 16
C.
RACHUNKOWOŚĆ W PRZYKŁADACH LICZBOWYCH
1.
Charakterystyka działalności pomocniczej
Działalność (produkcja) pomocnicza w wielu przedsiębiorstwach jest nieodłącznym elementem prowadzonej podstawowej działalności operacyjnej. Obejmuje ona wyodrębnione organizacyjnie i ewidencyjnie wydziały świadczące swoje usługi i produkty (...)
str. 17
2.
Ilościowa i wartościowa ewidencja świadczeń wydziałów pomocniczych
W celu rozliczenia kosztów wydziałów działalności pomocniczej niezbędne jest ustalenie: sumy kosztów danego wydziału pomocniczego, ilości usług świadczonych przez wydział pomocniczy, ilości wyświadczonych usług w (...)
str. 18
3.
Metody rozliczania kosztów w przypadku braku wzajemnych świadczeń pomiędzy wydziałami
3.1. Metoda kosztu rzeczywistego Metoda kosztu rzeczywistego ma zastosowanie zarówno w przypadku całkowitego braku świadczeń wzajemnych, jak również w przypadku, gdy świadczenia takie występują, ale (...)
str. 19
4.
Metody rozliczania kosztów, jeśli występują sprzężenia zwrotne pomiędzy wydziałami produkcji pomocniczej
4.1. Metoda kosztu częściowo rzeczywistego, a częściowo planowanego Metoda kosztu częściowo rzeczywistego, a częściowo planowanego polega na wyeliminowaniu z rozliczeń sprzężenia zwrotnego pomiędzy komórkami produkcji (...)
str. 22
1.
Rozliczenie podatkowo-składkowe umowy zlecenia
Jak powinno wyglądać księgowanie kosztów wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenia w przypadku, gdy od tej umowy odprowadzane są dobrowolnie składki na ubezpieczenia społeczne? Składki na (...)
str. 28
2.
Księgowanie kosztów wynagrodzeń wypłaconych zleceniobiorcom
Podstawowym dokumentem służącym do ewidencji wynagrodzeń w księgach rachunkowych jest lista płac. Poza listą płac, która dotyczy pracowników etatowych, jednostka może sporządzać listy wypłat wynagrodzeń (...)
str. 29
D.
ŚRODKI TRWAŁE ORAZ WARTOŚCI NIEMATERIALNE I PRAWNE
1.
Ewidencja księgowa zakupu telefonu na raty
Jak zaksięgować fakturę na zakup telefonu na raty w kwocie netto 1.000 zł? Płatność pierwszej raty była w dniu zakupu, a reszta będzie płatna ratami (...)
str. 31
1.1.
Środek trwały o niskiej wartości czy koszt bieżącego miesiąca?
Zasadniczo forma rozliczeń pomiędzy dostawcą i odbiorcą za nabycie danej rzeczy nie ma wpływu na sposób kwalifikacji zakupionego składnika majątku do odpowiedniej grupy aktywów, ani (...)
str. 31
1.2.
Ujęcie w księgach składnika majątku o niskiej wartości zakupionego na raty
Przykład I. Założenia: 1. Spółka zawarła umowę kupna na raty telefonu komórkowego, którego cena nabycia wynosiła: 1.000 zł netto. Płatność za telefon została rozłożona na (...)
str. 32
2.
Budowa lądowiska na dachu budynku - odrębny środek trwały czy ulepszenie budynku?
Na jednym z budynków zaliczonych do środków trwałych naszej jednostki powstało lądowisko dla helikopterów. Lądowisko składa się z metalowej konstrukcji, na której znajduje się betonowa (...)
str. 33
3.
Wydatki na zakup mebli rozliczane w czasie poprzez odpisy amortyzacyjne
Do nowego biura zakupiliśmy meble. Czy koszt zakupu tych mebli można rozłożyć w czasie? W jaki sposób dokonać ewidencji na kontach? Zakupione przez jednostkę meble, (...)
str. 34
4.
Rozliczenie leasingu finansowego w przypadku rezygnacji z wykupu przedmiotu leasingu
Zawarliśmy na 4 lata umowę leasingu operacyjnego na samochód osobowy. Księgowo traktujemy ten leasing jako finansowy. Wprowadziliśmy ten pojazd do ewidencji środków trwałych i ustaliliśmy (...)
str. 35
E.
RACHUNKOWOŚĆ KROK PO KROKU
1.
Ustalenie kosztu wytworzenia środka trwałego w budowie
Według ustawy o rachunkowości przez środki trwałe w budowie rozumie się zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już (...)
str. 36
2.
Czasowe wstrzymanie budowy środka trwałego
Firma postanowiła czasowo wstrzymać budowę magazynu ze względu na trudności finansowe. Czy nakłady poniesione do tej pory na tę budowę, ujęte na koncie 08 "Środki (...)
str. 36
3.
Likwidacja środka trwałego w budowie
Spółka z o.o. podjęła decyzję o ostatecznym zaniechaniu i likwidacji budowy drugiego magazynu. W jaki sposób zlikwidować rozpoczętą budowę w księgach rachunkowych? Decyzja w sprawie (...)
str. 38
4.
Sprzedaż rozpoczętej budowy
Nasza firma podjęła decyzję o sprzedaży niezakończonej budowy magazynu. Kiedy można wyksięgować poniesione na budowę nakłady z konta 08, a kiedy zaksięgować sprzedaż tego budynku? (...)
str. 39
F.
RACHUNKOWOŚĆ BUDŻETOWA
1.
Plan kont w instytucji kultury
Czy instytucja kultury jako samorządowa jednostka organizacyjna musi stosować plan kont określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r.? Rozporządzenie Ministra Finansów (...)
str. 41
2.
Modernizacja budynku otrzymanego w nieodpłatne użytkowanie w SP ZOZ
Gmina przekazała samodzielnemu publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej (SP ZOZ) budynek w nieodpłatne użytkowanie na okres do 31 grudnia 2015 r. SP ZOZ planuje przeprowadzić prace (...)
str. 41
3.
Opłaty za wyżywienie oraz opiekę nad dziećmi w przedszkolu działającym w formie jednostki budżetowej
Czy wpłaty za żywienie dzieci w przedszkolu i opłaty za pobyt dzieci w przedszkolu ponad 5 godzin dziennie należy księgować na koncie 700, czy na (...)
str. 42
3.1.
Ewidencja opłat gromadzonych na rachunku bieżącym
W przypadku gromadzenia opłat za wyżywienie oraz opłat za opiekę nad dziećmi powyżej 5 godzin dziennie na rachunku bieżącym, ich ewidencja może przebiegać za pośrednictwem (...)
str. 43
3.2.
Ewidencja opłat gromadzonych na wydzielonym rachunku dochodów
Jeśli opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu są gromadzone na wydzielonym rachunku dochodów ich ewidencję wskazane jest prowadzić na koncie 700 "Sprzedaż produktów i koszt (...)
str. 44
G.
MIĘDZYNARODOWE STANDARDY RACHUNKOWOŚCI A USTAWA O RACHUNKOWOŚCI
1.
Porównanie polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości
W świetle przepisów Międzynarodowego Standardu Rachunkowości 21 "Skutki zmian kursów wymiany walut obcych" (MSR 21), jednostka może prezentować swoje sprawozdania finansowe w dowolnej walucie (lub (...)
str. 45
2.
Ujęcie początkowe transakcji wyrażonych w walutach obcych
MSR 21 stanowi, iż transakcję w walucie obcej początkowo ujmuje się w walucie funkcjonalnej, stosując do przeliczenia kwoty wyrażonej w walucie obcej natychmiastowy kurs wymiany (...)
str. 47
3.
Przeliczenia na koniec okresów sprawozdawczych
Według MSR 21, na każdy dzień bilansowy pozycje wyrażone w walutach obcych przelicza się po odpowiednim kursie, a mianowicie: a) pozycje pieniężne w walucie obcej (...)
str. 47
4.
Waluta prezentacji (sprawozdawcza)
Według MSR 21 jednostka może prezentować swoje sprawozdania finansowe w dowolnej walucie (lub walutach) - tzw. walucie prezentacji. Jeżeli waluta prezentacji różni się od waluty (...)
str. 49
H.
ODPOWIADAMY NA PYTANIA
VIII.
Relacja z dyżuru telefonicznego
1.
Prezentacja w bilansie zobowiązań z tytułu zaciągniętych pożyczek
W 2011 r. nasza jednostka zaciągnęła pożyczkę, której termin spłaty przypada na 2013 r. W bilansie za 2011 r. pożyczka ta została wykazana jako zobowiązanie długoterminowe. Czy sporządzając bilans na (...)
str. 50
2.
Ewidencja księgowa potrącenia komorniczego
Jak zaksięgować i rozliczyć w księgach potrącenie komornicze z wynagrodzenia pracownika (potrącenie nie dotyczy alimentów)? Sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne (...)
str. 50
3.
Koszty ubezpieczenia rozliczane w czasie w przypadku stosowania kont zespołu 4 i 5
Kwoty wynikające z opłaconych polis ubezpieczeń majątkowych rozliczamy w czasie za pośrednictwem konta czynnych rozliczeń międzyokresowych. Jak prawidłowo zaksięgować takie polisy w przypadku stosowania kont zespołu 4 i 5? (...)
str. 51
4.
Przychody z najmu pomieszczeń w jednostce oświatowej
Jesteśmy jednostką oświatową prowadzoną w formie jednostki budżetowej. Na jakim koncie w zespole 7 powinniśmy ujmować przychody uzyskiwane z tytułu najmu wolnych pomieszczeń? W ewidencji księgowej jednostki oświatowej przychody (...)
str. 52
IX.
Z listów Czytelników
1.
Premie dla pracowników sfinansowane z zysku netto
Część zysku netto wypracowanego w 2012 r. przez spółkę z o.o. przeznaczono i wypłacono na nagrody dla pracowników. Od nagród tych odprowadzane są należne składki na ZUS. Wypłata nagród (...)
str. 52
2.
Ewidencja księgowa duplikatu faktury i konieczność korekty kosztów dla celów podatkowych
W marcu 2013 r. otrzymaliśmy wezwanie do zapłaty należności za prenumeratę prasy. Okazało się, że nie posiadamy faktury zakupu. Wystąpiliśmy o duplikat. Duplikat wystawiony 20 marca otrzymaliśmy 21 (...)
str. 55
3.
Towar nabyty za symboliczną złotówkę
W naszych aptekach zdarza się, że otrzymujemy dodatkowo jedną sztukę zamówionego towaru za symboliczną złotówkę. Czy do magazynu należy przyjąć jedną sztukę towaru za 1 zł, czy (...)
str. 57
4.
Likwidacja inwestycji w nieruchomości wycenianej według wartości rynkowej
W grudniu 2012 r. nabyliśmy nieruchomości (kilka hal) na wynajem, które ujęliśmy jako "Inwestycje w nieruchomości i prawa". Jedna z hal jest w złym stanie technicznym, więc zleciliśmy jej wyburzenie. Jak (...)
str. 58
5.
Wynagrodzenie prezesa spółki z o.o. pełniącego funkcje na podstawie kontraktu menedżerskiego
Prezes zarządu spółki z o.o. wykonuje swoje funkcje na podstawie kontraktu menedżerskiego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Za wykonywane czynności co miesiąc wystawia spółce fakturę. Jak zaksięgować (...)
str. 59
6.
Koszty i przychody z tytułu szkody powstałej w wyniku nienależytego wykonania usługi
W 2011 r. wykoleiły się wagony naszego klienta, któremu wykonywaliśmy ich naprawę. Klient obciążał nas kosztami związanymi z naprawą taboru, dokonując jednocześnie jednostronnych potrąceń (kompensat) i doliczając odsetki. Odszkodowanie (...)
str. 62
7.
Ewidencja księgowa zysku w stowarzyszeniu prowadzącym wyłącznie działalność statutową
Jak przeksięgować na koniec roku zysk stowarzyszenia, które prowadzi tylko działalność statutową? Stowarzyszenia posiadają osobowość prawną, dlatego też są zobowiązane do stosowania przepisów ustawy o rachunkowości, (...)
str. 64
8.
Odpowiedzialność za niezatwierdzenie sprawozdania finansowego
Czy przepisy przewidują sankcje dotyczące niezatwierdzenia sprawozdania finansowego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej? Zasady działania podmiotów wykonujących działalność leczniczą, w tym samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (...)
str. 65
9.
Nieodpłatne przekazanie środków do produkcji roślin w ramach działania grupy producentów rolnych
Grupa producentów rolnych otrzymała środki z tytułu pomocy finansowej w ramach działania GPR, objętej programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013. W ramach otrzymanej dotacji i uzyskanych dochodów ze (...)
str. 66
WZORCOWY WYKAZ KONT
(na podstawie: Wzorcowego wykazu kont wydanego w 2008 r. przez Rachunkowość Sp. z o.o. ) Zespół 0 -Aktywa trwałe 01 Środki trwałe 02 Wartości niematerialne (...)
str. 67
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.