Czasopisma Księgowych on-line

Wydawnictwo Podatkowe
wtorek, 16 kwietnia 2024 r.
Ostatnia aktualizacja: 16.04.2024 r., godz. 13:31 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 51.223 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
SPIS NUMERÓW Zeszytów Metodycznych Rachunkowości
Rocznik
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości
nr 5 (461) z dnia 01.03.2018
X
Uwaga ! Do pobrania i przeglądania publikacji wymagana jest jednorazowa instalacja czytnika (programu) eWYDANIE Gofin.
?
X
Uwaga ! Dostęp do mobilnych e-wydań prenumerowanych tytułów możliwy jest poprzez aplikację GOFIN NEWS.
Więcej o aplikacji GOFIN NEWS znajdziesz tutaj »
?
pokaż fragmenty artykułów
A.
KONIECZNIE PRZECZYTAJ
1.
Opublikowano stanowisko Komitetu w sprawie rzetelnego i jasnego obrazu jednostki
NOWE STANOWISKO KOMITETU W Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów z 8 lutego 2018 r. pod poz. 7 opublikowano uchwałę nr 1/2018 Komitetu Standardów Rachunkowości z dnia (...)
str. 4
2.
Raportowanie informacji o polityce różnorodności - odpowiedzi Departamentu Rachunkowości i Rewizji Finansowej MF
Przypominamy, iż przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o rachunkowości (Dz. U. z 2017 r. poz. 61) w zakresie raportowania (...)
str. 5
3.
Sprawozdanie z prac Komitetu Standardów Rachunkowości
Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów www.mf.gov.pl w zakładce Działalność/Rachunkowość/Komitet Standardów Rachunkowości/Informacje o pracach Komitetu zamieszczono sprawozdanie z 24 posiedzenia Komitetu Standardów Rachunkowości VIII kadencji, które (...)
str. 6
B.
RACHUNKOWOŚĆ FINANSOWA
I.
Sporządzamy sprawozdanie finansowe za 2017 r.
1.
Zdarzenia ujawnione po dniu bilansowym i ich skutki w księgach rachunkowych i sprawozdaniu finansowym
Sporządzając roczne sprawozdanie finansowe należy także uwzględnić zdarzenia po dniu bilansowym, które mogą mieć wpływ na jego treść. Zdarzenia po dacie bilansu są to wszystkie (...)
str. 7
2.
Przychód z niezakończonych na dzień bilansowy usług budowlanych
Spółka z o.o. wykonywała usługę budowlaną w okresie od 10 grudnia 2016 r. do 14 stycznia 2017 r. Za wykonaną usługę wystawiła fakturę sprzedaży 14 (...)
str. 12
1.
Podstawowe zasady korygowania błędnych zapisów księgowych
Błędy księgowe mogą pojawiać się na dokumentach księgowych, w samych zapisach dokonanych w urządzeniach księgowych oraz na dodatkowych zestawieniach (pomocniczych, kontrolnych). Błędy pojawiające się na (...)
str. 15
2.
Korekta zawyżonego przychodu ze sprzedaży w księgach rachunkowych
W styczniu otrzymaliśmy zaliczkę na poczet wykonania usługi w kwietniu 2018 r. Wystawioną fakturę zaliczkową niestety błędnie ujęliśmy w księgach rachunkowych na koncie przychodów ze (...)
str. 16
3.
Błędnie zaksięgowana faktura korygująca koszty
W styczniu 2018 r. otrzymaliśmy od dostawcy prośbę o potwierdzenie salda naszych zobowiązań, na którym widniała faktura korygująca wystawiona w grudniu 2017 r. na skutek (...)
str. 18
C.
RACHUNKOWOŚĆ W PRZYKŁADACH LICZBOWYCH
1.
Unormowania prawne dotyczące podatku od nieruchomości
Podatek od nieruchomości oraz obowiązki z nim związane, tj. ustalanie jego wysokości, terminy płatności i inne, reguluje ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o (...)
str. 21
2.
Podatek od nieruchomości rozliczany w czasie jako koszt przyszłych okresów
Kwotę podatku od nieruchomości płatnego w miesięcznych ratach można rozliczać w czasie za pośrednictwem konta 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów". Obowiązek opłacania podatku od nieruchomości (...)
str. 22
3.
Księgowanie rat podatku od nieruchomości bezpośrednio w koszty
Możliwe jest również księgowanie miesięcznej raty podatku od nieruchomości bezpośrednio w koszty w miesiącu, którego rata dotyczy bez wcześniejszego ujmowania na koncie 64-0, jako kosztu (...)
str. 23
4.
Ujęcie kwoty podatku od nieruchomości jednorazowo, w miesiącu zapłaty
Podatek od nieruchomości, którego jednostka jest płatnikiem, niestanowiący znaczącej kwoty, można ująć jednorazowo w ciężar kosztów działalności operacyjnej. Jeśli kwota podatku od nieruchomości jest nieistotna (...)
str. 24
IV.
Rozliczanie w księgach rachunkowych zapomóg wypłacanych pracownikom
Zapomoga to bezzwrotna pomoc finansowa w postaci jednorazowego świadczenia pieniężnego mającego na celu wsparcie finansowe osoby, która z przyczyn od siebie niezależnych znalazła się w (...)
str. 25
1.
Nowe zasady stosowania zwolnień z PIT dla zapomóg
Do zapomóg otrzymanych w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci ma zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 26 updof. Przy czym (...)
str. 25
2.
Oskładkowanie zapomóg wypłacanych pracownikom
Udzieloną pracownikowi zapomogę pracodawca powinien generalnie wliczyć mu do podstawy wymiaru składek i oskładkować. Jest ona bowiem dla pracownika przychodem ze stosunku pracy, który stanowi (...)
str. 26
3.
Ewidencja księgowa zapomóg w zależności od źródeł ich finansowania
Zapomogi wypłacane ze środków ZFŚS Wydatkowanie środków z ZFŚS na wypłatę zapomogi pieniężnej ujmuje się w księgach rachunkowych, zapisem: - Wn konto 85-0 "Zakładowy fundusz (...)
str. 27
D.
ŚRODKI TRWAŁE ORAZ WARTOŚCI NIEMATERIALNE I PRAWNE
1.
Wznowienie odpisów amortyzacyjnych w wyniku ulepszenia całkowicie umorzonego środka trwałego
Ulepszyliśmy środek trwały, który został już całkowicie zamortyzowany. Jak ustalić jego wartość po ulepszeniu? Czy odpisy amortyzacyjne należy naliczać tylko od kwoty ulepszenia? Podstawa dokonywania (...)
str. 31
2.
Koszty przekazania środka trwałego w formie darowizny i dostarczenia obdarowanemu
Firma przekazała darowiznę rzeczową w postaci środka trwałego. Pracownicy firmy dostarczyli go do obdarowanego samochodem służbowym. Czy koszty związane z paliwem, delegacją oraz wynagrodzenie pracowników (...)
str. 33
3.
Wartość początkowa środka trwałego otrzymanego w wyniku przejęcia długu
Spółka z o.o., której jedynym udziałowcem jest gmina, podpisała umowę w sprawie przejęcia długu gminy wobec WFOŚiGW z tytułu pożyczki zaciągniętej na dofinansowanie inwestycji. Gmina (...)
str. 34
4.
Nakłady poniesione na wykonanie drenażu odwadniającego grunt stanowiący środek trwały jednostki
Spółka z o.o. posiada grunt zakwalifikowany do środków trwałych. Na tym gruncie wykonano drenaż odwadniający. Czy nakłady poniesione na wykonanie drenażu zwiększą wartość początkową gruntu (...)
str. 35
5.
Rozliczenie niezamortyzowanej wartości środków trwałych sfinansowanych z ZFRON po utracie statusu ZPChr
Jesteśmy byłym zakładem pracy chronionej - spółką z o.o. Środkami z ZFRON sfinansowaliśmy zakup środków trwałych. Czy nierozliczoną (nieumorzoną) wartość nakładów na środki trwałe możemy (...)
str. 36
E.
RACHUNKOWOŚĆ KROK PO KROKU
1.
Ogólne zasady tworzenia biernych rozliczeń międzyokresowych określone w ustawie o rachunkowości
Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, w myśl art. 39 ust. 2 ustawy o rachunkowości, są tworzone na prawdopodobne zobowiązania przypadające na bieżący okres sprawozdawczy, wynikające w (...)
str. 38
2.
Ujęcie biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów według KSR nr 6
Przy ujmowaniu, wycenie, prezentacji oraz ujawnianiu w sprawozdaniach finansowych biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów jednostki mogą - na mocy art. 10 ust. 3 ustawy o rachunkowości (...)
str. 39
3.
Tworzenie i wycena rezerw na świadczenia pracownicze
Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów z tytułu przyszłych świadczeń na rzecz pracowników dokonywane są w szczególności z tytułu: niewykorzystanych urlopów, odpraw emerytalnych i rentowych oraz nagród (...)
str. 39
4.
Ewidencja biernych rozliczeń międzyokresowych w zależności od zasad ewidencji kosztów
Do ewidencji księgowej biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów służy konto 64-1 "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów". Ujęcie w księgach biernego rozliczenia międzyokresowego kosztów polega na zwiększeniu kosztów (...)
str. 41
5.
Przykładowy wzór polityki rachunkowości
Fragment polityki rachunkowości spółki z o.o. prezentujemy poniżej.
str. 43
F.
RACHUNKOWOŚĆ BUDŻETOWA
1.
Zasady ewidencji rozliczeń dochodów budżetowych z tytułu podatków w izbach administracji skarbowej
Przepisy rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, (...)
str. 44
2.
Skontrum materiałów bibliotecznych a spis z natury przeprowadzany zgodnie z ustawą o rachunkowości
Czy skontrum materiałów bibliotecznych można uznać za inwentaryzację dla potrzeb ustawy o rachunkowości? Jeśli trzeba inwentaryzować zbiory biblioteczne co 4 lata, to czy konieczne jest (...)
str. 45
3.
Finansowanie zakupu niskocennych środków trwałych z dotacji celowej na inwestycję w instytucji kultury
Czy z dotacji celowej na inwestycję instytucja kultury może sfinansować zakup niskocennych środków trwałych (wyposażenia, którego nie można potraktować jako jeden zbiorczy obiekt inwentarzowy) odpisywanych (...)
str. 47
4.
Klasyfikacja wydatków na badania wstępne kandydata do pracy
Z jakiego paragrafu klasyfikacji wydatków budżetowych opłacić fakturę za badania wstępne kandydata do pracy wystawioną przez ośrodek medycyny pracy? Paragraf 428 to paragraf do zakupu (...)
str. 48
G.
RACHUNKOWOŚĆ PODATKOWA
1.
Ewidencja księgowa umorzenia pożyczki otrzymanej ze środków funduszu ochrony środowiska
Spółka z o.o., której sprawozdanie finansowe podlega badaniu, otrzymała z NFOŚiGW pożyczkę na sfinansowanie zakupu środka trwałego. Po spełnieniu określonych warunków część pożyczki została umorzona, (...)
str. 49
2.
Moment powstania przychodu podatkowego z tytułu umorzenia pożyczki
Czy umorzenie części pożyczki otrzymanej z NFOŚiGW, pod warunkiem przeznaczenia umorzonej kwoty na realizację inwestycji służącej ochronie środowiska, stanowi dla spółki z o.o. przychód podlegający (...)
str. 51
3.
Obowiązek ustalenia odroczonego podatku dochodowego
Czy na umorzone pożyczki z NFOŚiGW odnoszone bilansowo na przychody przyszłych okresów należy tworzyć aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego? Rozliczenia międzyokresowe przychodów (konto 84 (...)
str. 51
H.
ODPOWIADAMY NA PYTANIA
VII.
Relacja z dyżuru telefonicznego
1.
Odsetki od należności objętej odpisem aktualizującym
Kontrahent zalega nam z płatnością, w związku z czym obciążyliśmy go odsetkami. Jak zaksięgować te odsetki? Nadmieniamy, iż należność główna jest objęta odpisem aktualizującym. Odsetki (...)
str. 54
2.
Koszty wynajmu sprzętu na potrzeby prowadzonej budowy
Na potrzeby prowadzonej budowy środka trwałego wynajmujemy żurawie budowlane. Czy ponoszone przez nas koszty wynajmu zwiększą wartość początkową budowanego obiektu? Ponoszone przez jednostkę koszty wynajęcia (...)
str. 54
3.
Wycena majątku spółki z o.o. postawionej w stan likwidacji
W styczniu 2018 r. spółkę z o.o. postawiono w stan likwidacji. Dokonano wyceny majątku. Wartość rynkowa niektórych składników majątku jest wyższa od ich wartości bilansowej (...)
str. 55
4.
Przychód z tytułu nieoprocentowanej pożyczki otrzymanej od udziałowca
Na realizację zadań inwestycyjnych spółka z o.o. zaciągnęła pożyczkę u swojego udziałowca, która według umowy jest nieoprocentowana. Otrzymanie takiej pożyczki wiąże się z koniecznością wykazania (...)
str. 55
5.
Odpisy aktualizujące wartość uszkodzonych wyrobów gotowych
Ze względu na uszkodzenie znajdujących się w magazynie wyrobów gotowych (które nadal nadają się do sprzedaży) postanowiliśmy dokonać odpisu aktualizującego ich wartość. Jak zaksięgować taki (...)
str. 56
VIII.
Z listów Czytelników
1.
Kiedy jednostka mikro może nie sporządzać sprawozdania z działalności?
Nasza spółka z o.o. spełnia kryteria dla jednostek mikro, ale nie została podjęta uchwała organu zatwierdzającego o sporządzeniu sprawozdania finansowego w wersji uproszczonej. Sprawozdanie finansowe (...)
str. 56
2.
Ujęcie w księgach i prezentacja w bilansie opłaty produktowej za 2017 r.
Jak ująć w księgach i wykazać w bilansie opłatę produktową należną za 2017 r., która zostanie opłacona w marcu 2018 r.? Obowiązek zapłaty opłaty produktowej (...)
str. 57
3.
Koszty opracowania i wytworzenia ulotek reklamowych
Jednemu z naszych kontrahentów zlecamy opracowanie i wytworzenie ulotek reklamowych, prezentujących ofertę handlową naszej firmy. Jak zaksięgować koszty opracowania i wytworzenia takich ulotek? Koszty opracowania (...)
str. 59
4.
Rozliczenie z leasingodawcą w przypadku wygaśnięcia umowy leasingu operacyjnego na skutek szkody całkowitej
Samochód, który użytkowaliśmy na podstawie umowy leasingu operacyjnego (bilansowo i podatkowo), uległ wypadkowi. W związku z tym zdarzeniem nastąpiło wygaśniecie umowy leasingu. W ostatecznym rozrachunku (...)
str. 60
5.
Prezentacja w bilansie salda debetowego figurującego na koncie przeznaczonym do ewidencji VAT należnego
Na 31 grudnia 2017 r. w księgach rachunkowych na koncie VAT należnego są zaksięgowane korekty faktur sprzedaży, w związku z tym saldo konta widnieje po (...)
str. 60
6.
Umorzenie wierzytelności w przyspieszonym postępowaniu restrukturyzacyjnym
Firma osoby fizycznej przeprowadziła przyspieszone postępowanie restrukturyzacyjne. Wierzyciele zgodzili się na umorzenie 40% wierzytelności, pozostała część zostanie spłacono w ratach w ciągu 3 lat. Jak (...)
str. 61
7.
Termin sporządzenia sprawozdania finansowego w przypadku wydłużenia pierwszego roku obrotowego
Spółka z o.o. rozpoczęła działalność w lipcu 2017 r. Z umowy spółki wynika, iż pierwszy rok obrotowy zakończy się dopiero 31 grudnia 2018 r. Czy (...)
str. 63
8.
Podział zobowiązań finansowych z tytułu leasingu na długoterminowe i krótkoterminowe
Spółka z o.o. nabyła w styczniu 2018 r. samochód w leasingu operacyjnym, który stanowi dla celów bilansowych leasing finansowy. Czy powstałe zobowiązanie finansowe, które przypada (...)
str. 64
9.
Pozyskanie gruzu budowlanego i jego sprzedaż po uszlachetnieniu
Spółka z o.o. poszerza swoją działalność o sprzedaż odpadów pobudowlanych, które po przyjęciu będą uszlachetniane i sprzedawane jako gruz. Czy powstaje przychód w pierwszym etapie, (...)
str. 65
10.
Odsetki od kredytu nienotyfikowane przez bank - prezentacja w sprawozdaniu finansowym
Spłacamy kredyt zaciągnięty na działalność obrotową. Termin zapłaty raty grudniowej kredytu przypadał 2 stycznia 2018 r. i tego dnia została ona zapłacona. Czy bilansowo należy (...)
str. 66
WZORCOWY WYKAZ KONT
Zespół 0 - Aktywa trwałe 01 Środki trwałe 02 Wartości niematerialne i prawne 03 Długoterminowe aktywa finansowe 04 Inwestycje w nieruchomości i prawa 07 Odpisy (...)
str. 67
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.