Czasopisma Księgowych on-line

Wydawnictwo Podatkowe
wtorek, 19 marca 2024 r.
Ostatnia aktualizacja: 19.03.2024 r., godz. 11:05 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 55.135 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
SPIS NUMERÓW Zeszytów Metodycznych Rachunkowości
Rocznik
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości
nr 3 (507) z dnia 01.02.2020
X
Uwaga ! Do pobrania i przeglądania publikacji wymagana jest jednorazowa instalacja czytnika (programu) eWYDANIE Gofin.
?
X
Uwaga ! Dostęp do mobilnych e-wydań prenumerowanych tytułów możliwy jest poprzez aplikację GOFIN NEWS.
Więcej o aplikacji GOFIN NEWS znajdziesz tutaj »
?
pokaż fragmenty artykułów
A.
KONIECZNIE PRZECZYTAJ
1.
Ujęcie zwiększeń stanu magazynowego w JPK_MAG - odpowiedź MF na pytanie naszego Wydawnictwa
W przypadku prowadzenia ksiąg podatkowych przy użyciu programów komputerowych, organ podatkowy może żądać przekazania całości lub części tych ksiąg oraz dowodów księgowych za pomocą środków (...)
str. 4
B.
RACHUNKOWOŚĆ FINANSOWA
I.
Sporządzamy sprawozdanie finansowe za 2019 r.
1.
Wycena na dzień bilansowy rozrachunków w walucie obcej i ujęcie skutków tej wyceny w sprawozdaniu finansowym
Jak stanowi art. 9 ustawy o rachunkowości, księgi rachunkowe prowadzi się w języku polskim i w walucie polskiej. W odniesieniu do dowodów księgowych opiewających na (...)
str. 5
2.
Odpis aktualizujący wartość wyrobów gotowych uwzględniany przy ustalaniu zmiany stanu produktów
Utworzyliśmy odpis aktualizujący wartość wyrobów gotowych znajdujących się w magazynie. Ewidencję kosztów działalności operacyjnej prowadzimy na kontach zespołu 4 i 5, a rachunek zysków i (...)
str. 11
1.
Ogólne informacje o sprawozdaniu z działalności
Do rocznego sprawozdania finansowego dołącza się sprawozdanie z działalności jednostki, jeżeli obowiązek jego sporządzenia wynika z ustawy o rachunkowości lub odrębnych przepisów. Przepisy ustawy o (...)
str. 14
2.
Termin, forma i zakres sprawozdania z działalności
Sprawozdanie z działalności sporządza się w tym samym terminie, co sprawozdanie finansowe, czyli na dzień bilansowy. Przygotowanie sprawozdania finansowego, jak i sprawozdania z działalności powinno (...)
str. 15
3.
Cel sporządzania oraz cechy jakościowe sprawozdania z działalności
Celem sprawozdania z działalności jest wzbogacenie wiedzy o jednostce dzięki dostarczaniu jego użytkownikom istotnych informacji uzupełniających sprawozdanie finansowe, z którym jest powiązane, oraz informacji dodatkowych (...)
str. 16
4.
Zasady sporządzania i prezentacji sprawozdania z działalności
Zasady sporządzania i prezentacji sprawozdania z działalności opisane zostały w rozdziale 5 KSR nr 9. Sprawozdanie z działalności należy wyodrębnić spośród innych informacji udostępnianych przez (...)
str. 18
C.
RACHUNKOWOŚĆ W PRZYKŁADACH LICZBOWYCH
III.
Rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych powstałych w wyniku spisu z natury zapasów
Zagadnienia związane z inwentaryzacją regulują przepisy rozdziału 3 ustawy o rachunkowości. Z kolei szczegółowe wyjaśnienia problemów merytorycznych i organizacyjnych powstających przy przeprowadzaniu inwentaryzacji drogą spisu (...)
str. 21
1.
Termin rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych według ustawy o rachunkowości
Jednostki, które za rok obrotowy przyjęły rok kalendarzowy, inwentaryzację za 2019 r. powinny przeprowadzić według stanu na 31 grudnia 2019 r. Przy czym, jak wynika (...)
str. 21
2.
Rodzaje różnic inwentaryzacyjnych i sposób ich ujęcia w księgach
Skutki bilansowe ujawnienia niedoboru lub nadwyżki w toku spisu z natury zapasów Różnice inwentaryzacyjne mogą mieć charakter niedoborów, które dzieli się na niedobory pozorne i (...)
str. 22
3.
Przykład rozliczenia niedoboru towarów uznanego za niezawiniony
Ewidencję księgową rozliczenia niedoboru uznanego przez kierownika jednostki za niezawiniony w jednostce handlowej prowadzącej ewidencję towarów wartościowo w cenach ewidencyjnych na poziomie cen sprzedaży brutto (...)
str. 25
4.
Rozliczenie niedoboru materiałów uznanego za mieszczący się w granicach norm ubytków naturalnych
Niedobory - ubytki naturalne, powstają w wyniku zmniejszenia ilości, ciężaru, objętości składników zapasów na skutek określonych właściwości fizycznych tych składników w związku z ich przechowywaniem, (...)
str. 26
5.
Przykład rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych w drodze kompensaty
Komisja inwentaryzacyjna na etapie ustalania przyczyn powstania różnic inwentaryzacyjnych ustala w pierwszej kolejności, czy nie są to różnice pozorne. Mogą to być zarówno niedobory, jak (...)
str. 27
1.
Zasady finansowania wpłat dokonywanych do PPK
Zasady gromadzenia środków w pracowniczych planach kapitałowych (PPK), zawierania umów o zarządzanie i umów o prowadzenie PPK, finansowania i dokonywania wpłat do PPK oraz dokonywania (...)
str. 28
2.
Opodatkowanie wpłat do PPK finansowanych przez pracodawcę według Ministerstwa Finansów
Ministerstwo Finansów w odpowiedzi z 1 lipca 2019 r. na pytanie naszego Wydawnictwa wyjaśniło, że wpłaty podstawowe i dodatkowe, dokonywane przez podmiot zatrudniający, finansowane z (...)
str. 29
3.
Bilansowe zasady rozliczania wpłat do PPK jako kosztów pracowniczych
Przepisy prawa bilansowego nie wskazują sposobu ewidencji wpłat do PPK. Jednostki - na mocy przepisów art. 10 ust. 3 ustawy o rachunkowości - w sprawach (...)
str. 29
D.
ŚRODKI TRWAŁE ORAZ WARTOŚCI NIEMATERIALNE I PRAWNE
1.1.
Moment ujęcia otrzymanej dotacji w księgach rachunkowych
Otrzymaliśmy dotację na remont środka trwałego oraz na zakup nowego środka trwałego? Jak rozliczyć takie dotacje? Czy dotacja otrzymana na zakupu środka trwałego wpływa na (...)
str. 33
1.2.
Rozliczanie dotacji otrzymanej na przełomie lat obrotowych
Jednostka poniosła koszty na remont i zakup środka trwałego w jednym roku obrotowym, a środki pieniężne z dotacji przyznanej na te cele wpłynęły do jednostki (...)
str. 34
1.3.
Prezentacja przychodów z tytułu dotacji w rachunku zysków i strat
Jak ująć w księgach rachunkowych oraz jak wykazać w rachunku zysków i strat dotację otrzymaną na remont środka trwałego oraz dotację na sfinansowanie budowy środka (...)
str. 36
E.
RACHUNKOWOŚĆ KROK PO KROKU
1.
Forma prezentacji danych o utracie wartości aktywów w informacji dodatkowej
Jednostki sporządzające informację dodatkową według załącznika nr 1 do ustawy o rachunkowości ujawniają w niej dane dotyczące utraty wartości aktywów w następujący sposób: informacje o (...)
str. 39
2.
Wypełnienie noty dotyczącej odpisów aktualizujących wartość środków trwałych
Wartość środka trwałego podlegająca wykazaniu w bilansie, to jego wartość początkowa ustalona według ceny nabycia lub kosztu wytworzenia lub wartości przeszacowanej (po aktualizacji wyceny na (...)
str. 39
3.
Wypełnienie noty dotyczącej wysokości odpisów aktualizujących wartość zapasów
Odpisów aktualizujących wartość zapasów dokonuje się wtedy, gdy cena nabycia lub koszt wytworzenia są wyższe od ich ceny sprzedaży netto na dzień bilansowy (por. art. (...)
str. 42
F.
RACHUNKOWOŚĆ BUDŻETOWA
1.
Obowiązek przekazania sprawozdania finansowego instytucji kultury za 2019 r. organom podatkowym
Czy sprawozdanie finansowe instytucji kultury za 2019 r. można przekazać do urzędu skarbowego w formie nieustrukturyzowanej? Nie. Sprawozdanie finansowe instytucji kultury za 2019 r. składa (...)
str. 45
2.
Wartość środków własnych zarezerwowanych na inwestycje w bilansie zakładu budżetowego
W której pozycji bilansu samorządowego zakładu budżetowego należy wykazać wartość niewykorzystanych środków własnych zarezerwowanych na inwestycje, widniejących na koncie 840? W myśl rozporządzenia Ministra Rozwoju (...)
str. 45
3.
Wycena bilansowa aktywów i pasywów wyrażonych w walutach obcych w księgach zakładu budżetowego
W księgach rachunkowych samorządowego zakładu budżetowego na dzień kończący rok obrotowy widnieją należności i środki pieniężne w walutach obcych (należności od odbiorców z tytułu dostaw (...)
str. 46
G.
KRAJOWE I MIĘDZYNARODOWE STANDARDY RACHUNKOWOŚCI
1.
Moment ujęcia aktywów i zobowiązań dla umów leasingu zawartych w trakcie obowiązywania MSSF 16
Nowy model leasingu dla leasingobiorców przewiduje, że jednostka wprowadza jednocześnie do ksiąg rachunkowych prowadzonych dla potrzeb sprawozdawczości MSSF dwa elementy, tj. składnik aktywów z tytułu (...)
str. 49
2.
Moment ujęcia aktywów i zobowiązań dla umów leasingu istniejących na moment pierwszego zastosowania standardu
Dla umów leasingu istniejących na moment pierwszego zastosowania MSSF 16 należy je wprowadzić pod tą datą, z ewentualnym uwzględnieniem przepisów przejściowych. Przykład Spółka "Y" stosująca (...)
str. 50
3.
Wycena początkowa aktywów z tytułu praw do użytkowania dla nowo zawieranych umów
Składnik aktywów z tytułu prawa do użytkowania wyceniany jest w koszcie, który obejmuje następujące elementy: 1) wartość początkową zobowiązania z tytułu leasingu (suma zdyskontowanych przyszłych (...)
str. 51
4.
Wycena początkowa aktywów dla umów leasingu istniejących na dzień przejścia na MSSF 16
W odniesieniu do umów istniejących na dzień przejścia na MSSF 16, dla których jednostka musi wykazać aktywa z tytułu praw do użytkowania, wycena uzależniona jest (...)
str. 53
5.
Praktyczne zastosowanie MSR - jak przekształcić sprawozdanie i wykazać leasing zgodnie z MSSF 16?
Spółka posiada w leasingu operacyjnym budynek biurowy. Opłaty leasingowe płacone są w ujęciu miesięcznym. Umowa została zawarta przed 1 stycznia 2019 r. i ma trwać (...)
str. 55
H.
ODPOWIADAMY NA PYTANIA
VII.
Relacja z dyżuru telefonicznego
1.
Kiedy należy dokonać ostatecznego zamknięcia ksiąg rachunkowych? UWAGA! Zmiana terminów
Jesteśmy spółką z o.o. zawiązaną w styczniu 2019 r. Rok obrotowy jest u nas zgodny z rokiem kalendarzowym. W jakim terminie powinniśmy dokonać ostatecznego zamknięcia (...)
str. 58
2.
Czy saldo Ma konta "Środki pieniężne w drodze" wykazać w pasywach bilansu jako zobowiązania?
W ostatnim dniu roku obrotowego jednostka podjęła z bankomatu środki pieniężne i przyjęła je do kasy. Operację przyjęcia środków do kasy zaksięgowała za pośrednictwem konta (...)
str. 58
3.
Na jakim koncie zaksięgować prowizję od kredytu na realizację inwestycji?
Spółka zaciągnęła kredyt na realizację inwestycji. Czy prowizję od tego kredytu należy ująć w księgach rachunkowych w ciężar kosztów finansowych? Wszelkie koszty obsługi kredytu inwestycyjnego, (...)
str. 59
VIII.
Z listów Czytelników
1.
Czynsz otrzymany z góry za dwa lata, ujęty w księgach jako rozliczenia międzyokresowe przychodów
Wynajęliśmy innej jednostce magazyn na dwa lata, tj. od 1 grudnia 2019 r. do 30 listopada 2021 r. Najem nie stanowi podstawowej działalności naszej jednostki. (...)
str. 60
2.
Prowizja od kredytu potrącona po nabyciu nieruchomości
Prowadzimy działalność w formie spółki z o.o. Zawarliśmy z bankiem umowę o kredyt hipoteczny przeznaczony na zakup kilku nieruchomości. Umowa kredytowa została podpisana 10 grudnia (...)
str. 62
3.
Zasady wyceny na dzień bilansowy odpadów poprodukcyjnych w postaci złomu
Zajmujemy się produkcją wyrobów metalowych dla różnych gałęzi przemysłu. W wyniku procesu produkcyjnego wyrobu gotowego powstają produkty uboczne (złom). Czy na 31 grudnia możemy je (...)
str. 62
4.
Zakwalifikowanie wydatków na zakup opakowań na właściwe stanowisko kosztów w firmie produkcyjnej
Jesteśmy firmą produkcyjną. Do swojej bieżącej działalności zużywamy palety oraz tzw. big bagi. Materiał, który zużywamy do produkcji, jest przechowywany na zakupionych do tego celu (...)
str. 63
5.
Skutki rezygnacji z prowadzenia ksiąg rachunkowych przez wspólnotę mieszkaniową
Czy uchwałę o rezygnacji z prowadzenia ksiąg rachunkowych we wspólnocie mieszkaniowej nieprowadzącej działalności gospodarczej musi podjąć walne zgromadzenie członków wspólnoty, czy wystarczy uchwała zarządu? Czy (...)
str. 64
5.1.
Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych oraz sposób prowadzonej ewidencji
Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych reguluje ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2019 r. poz. 737 ze zm.), określając (...)
str. 64
5.2.
Obowiązki wspólnoty mieszkaniowej jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych
Wspólnoty mieszkaniowe, jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, na mocy art. 1 ust. 2 updop są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Przy czym część (...)
str. 65
6.
Składki członkowskie uiszczane na rzecz stowarzyszenia, do którego jednostka należy dobrowolnie
Spółka należy do członkostwa Inicjatywy Mobilności Pracy. Jest to stowarzyszenie, które reprezentuje interesy firm delegujących do UE oraz transgranicznego świadczenia usług. W związku z tym (...)
str. 66
7.
Wypłata uprawnionym osobom świadczeń po zmarłym pracowniku
Firma wypłaciła wynagrodzenie zmarłego pracownika oraz odprawę pośmiertną. W jakie koszty zarachować te wypłaty?
str. 67
7.1.
Wynagrodzenie i inne należności ze stosunku pracy niewypłacone zmarłemu pracownikowi
W świetle art. 63 1 Kodeksu pracy z dniem śmierci pracownika wygasa stosunek pracy. Prawa majątkowe ze stosunku pracy przechodzą w takiej sytuacji, w równych (...)
str. 67
7.2.
Odprawa pośmiertna wypłacona uprawnionym członkom rodziny zmarłego pracownika
Odprawa pośmiertna wypłacana jest na podstawie art. 93 Kodeksu pracy. Przysługuje ona rodzinie pracownika od pracodawcy w razie śmierci pracownika w czasie trwania stosunku pracy (...)
str. 68
8.
Rozliczenie transakcji gotówkowych w przypadku rezygnacji z prowadzenia kasy
W polityce rachunkowości spółki z o.o. jest zapis, że nie prowadzi ona kasy, a wszystkie rozrachunki gotówkowe są dokonywane przez prezesa zarządu, który jest jednocześnie (...)
str. 69
WZORCOWY WYKAZ KONT
Zespół 0 - Aktywa trwałe 01 Środki trwałe 02 Wartości niematerialne i prawne 03 Długoterminowe aktywa finansowe 04 Inwestycje w nieruchomości i prawa 07 Odpisy (...)
str. 71
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.