Czasopisma Księgowych on-line

Wydawnictwo Podatkowe
Wesołych Świąt !
czwartek, 28 marca 2024 r.
Wesołych Świąt !
Ostatnia aktualizacja: 28.03.2024 r., godz. 13:03 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 58.705 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r. Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r.
SPIS NUMERÓW Zeszytów Metodycznych Rachunkowości
Rocznik
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości
nr 20 (476) z dnia 20.10.2018
X
Uwaga ! Do pobrania i przeglądania publikacji wymagana jest jednorazowa instalacja czytnika (programu) eWYDANIE Gofin.
?
X
Uwaga ! Dostęp do mobilnych e-wydań prenumerowanych tytułów możliwy jest poprzez aplikację GOFIN NEWS.
Więcej o aplikacji GOFIN NEWS znajdziesz tutaj »
?
pokaż fragmenty artykułów
A.
KONIECZNIE PRZECZYTAJ
1.
Limit przychodów za 2018 r. do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2019 r.
Jednostki prowadzone przez osoby fizyczne będą miały obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych od 1 stycznia 2019 r., jeżeli ich przychody za 2018 r. wyniosą co najmniej (...)
str. 4
2.
Do Sejmu wpłynął projekt zmian ustawy o rachunkowości dotyczący kolejnych uproszczeń
PROJEKT ZMIAN USTAWY O RACHUNKOWOŚCI 25 września 2018 r. do Sejmu RP wpłynął rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla (...)
str. 5
3.
Wątpliwości dotyczące e-sprawozdań finansowych - wyjaśnienia MS na pytania naszego Wydawnictwa
Od 1 października 2018 r. obowiązują nowe regulacje dotyczące zasad sporządzania sprawozdań finansowych, a także ich przekazywania do administracji skarbowej. Wprowadziła je ustawa z dnia (...)
str. 6
4.
Odpowiedzi MF na pytania dotyczące obowiązku sporządzania e-sprawozdań finansowych
Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów www.finanse.mf.gov.pl w zakładce Portal podatkowy/e-sprawozdania Finansowe/Pytania i odpowiedzi zamieszczono najczęściej zadawane pytania dotyczące obowiązku sporządzania sprawozdań finansowych w postaci elektronicznej. (...)
str. 8
B.
RACHUNKOWOŚĆ FINANSOWA
1.
Przygotowanie inwentaryzacji zapasów drogą spisu z natury
W dniu 5 listopada chcemy rozpocząć inwentaryzację zapasów drogą spisu z natury. W jaki sposób powinniśmy przygotować taką inwentaryzację? Spis z natury jest jedną z (...)
str. 10
2.
Ustalenie stanu zapasów na dzień bilansowy w przypadku rozpoczęcia inwentaryzacji w ostatnim kwartale 2018 r.
Jesteśmy jednostką handlową, której rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Inwentaryzację zapasów znajdujących się w magazynie zamierzamy rozpocząć 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, (...)
str. 11
3.
Rozliczenie wyników spisu z natury zapasów odnoszonych w koszty w momencie zakupu
Jesteśmy małą spółką jawną, która odnosi wartość zakupionych materiałów bezpośrednio w koszty. W jaki sposób wycenić materiały zawarte w spisie z natury, który przeprowadzimy na (...)
str. 12
4.
Inwentaryzacja zapasów przeprowadzona przez podmiot zewnętrzny
Jesteśmy jednostką zajmującą się sprzedażą materiałów budowlanych i elektrycznych. Czy możemy zlecić firmie zewnętrznej przeprowadzenie inwentaryzacji zapasów drogą spisu z natury? Kierownik jednostki może, w (...)
str. 15
5.
Inwentaryzacja materiałów i towarów znajdujących się na terenie strzeżonym
Posiadamy materiały i towary, które znajdują się na terenie strzeżonym. Są one objęte ewidencją ilościowo-wartościową. Czy inwentaryzację tych zapasów możemy przeprowadzać raz w ciągu 2 (...)
str. 16
II.
Realizacja projektu inwestycyjnego finansowanego ze środków UE
Nasza spółka ma otrzymać środki unijne na realizację projektu inwestycyjnego. W związku z tym projektem ponieśliśmy koszty zakupu materiałów biurowych, koszty wynagrodzeń i koszty inżyniera (...)
str. 17
1.
Rozliczanie kosztów związanych pośrednio i bezpośrednio z realizacją projektu
Z pytania wynika, iż jednostka realizuje projekt dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach którego powstaje środek trwały. Jednak nie wszystkie koszty związane z realizacją (...)
str. 17
2.
Koszty zakupu tablic informacyjnych i ogłoszeń w prasie poniesione w celu promocji projektu
Koszty promocji projektu (w postaci ogłoszeń czy tablic informacyjnych) nie są bezpośrednio związane z wytworzeniem środka trwałego. Nie zwiększają zatem wartości inwestycji, tj. nie stanowią (...)
str. 19
3.
Wyodrębnienie kont księgowych służących do rozliczenia projektu
Jednostki otrzymujące pomoc z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej mają obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji dla operacji finansowych związanych z realizacją dotowanego projektu. Ewidencja ta polega na (...)
str. 20
C.
RACHUNKOWOŚĆ W PRZYKŁADACH LICZBOWYCH
1.
Zakup gruntu od osoby fizycznej na potrzeby własnej działalności
Spółka z o.o. zakupiła grunt od osoby fizycznej, na którym wybuduje kompleks budynków służący własnej działalności gospodarczej. Czy grunt stanowi odrębny od planowanej budowy środek (...)
str. 21
2.
Sprzedaż gruntu zaliczonego w księgach do inwestycji
Spółka działająca w branży przemysłowej zakupiła grunt w dobrej lokalizacji, który planuje sprzedać z zyskiem. Grunt ten zaliczyła w księgach rachunkowych do inwestycji. Jak będzie (...)
str. 23
3.
Nabycie gruntu na cele budowlane w księgach rachunkowych dewelopera
Rozpoczynamy działalność deweloperską. Jak powinniśmy ująć w księgach rachunkowych zakup gruntu, na którym będziemy budować osiedle domów jednorodzinnych? Jeżeli deweloper zakupił grunt w celu realizacji (...)
str. 25
1.
Zasady ujmowania i rozliczania kosztów w czasie
Przez koszty i straty rozumie się uprawdopodobnione zmniejszenia w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych, o wiarygodnie określonej wartości, w formie zmniejszenia wartości aktywów, albo zwiększenia wartości (...)
str. 26
2.
Rozliczanie kosztów ubezpieczenia stosownie do upływu czasu
Czas rozliczania kosztów powinien pokrywać się z okresem wynikającym z otrzymanych dokumentów źródłowych (np. w odniesieniu do kosztów ubezpieczeń będzie to okres wskazany w polisie, (...)
str. 28
3.
Ilościowe rozliczenie kosztów przygotowania nowej produkcji
W przypadku rozliczania kosztów proporcjonalnie do określonego wskaźnika, np. produkcji, ich rzeczywistą wielkość przypadającą na jeden okres sprawozdawczy można ustalić według następującego wzoru: Kt = (...)
str. 30
4.
Koszty zakupu rozliczane za pomocą wskaźnika odchyleń
Za pomocą wskaźnika odchyleń mogą być rozliczane koszty zakupu przypadające na zapasy materiałów i towarów. Wskaźnik narzutu kosztów zakupu może być ustalony za pomocą następującego (...)
str. 31
D.
ŚRODKI TRWAŁE ORAZ WARTOŚCI NIEMATERIALNE I PRAWNE
1.
Zakup części wykorzystywanych przy montażu środka trwałego
Od kilku miesięcy kupujemy części, które posłużą do zbudowania (zmontowania we własnym zakresie) maszyny produkcyjnej. Żadna z części nie działa samodzielnie. Jak księgować zakup poszczególnych (...)
str. 33
2.
Składnik aktywów trwałych uznany za nieprzydatny już w dacie zakupu
Nabyliśmy nieruchomość, w skład której wchodzi prawo użytkowania wieczystego gruntów, budynki oraz komin stalowy, który musiał zostać kupiony, mimo że jest nam niepotrzebny i będzie (...)
str. 34
3.
Wybór właściwej metody amortyzacji bilansowej środków trwałych
W 2018 r. utworzyliśmy spółkę z o.o. We wrześniu nabyliśmy kilka środków trwałych. Według jakiej metody powinniśmy amortyzować środki trwałe dla celów bilansowych? Stosownie do (...)
str. 35
4.
Czy elementy placu zabaw stanowią odrębne obiekty inwentarzowe?
Przy dwóch budynkach, w którym mieszczą się lokale socjalne, wybudowaliśmy plac zabaw. Prace polegały na wybudowaniu podłoża, przygotowania nawierzchni, nasadzeń, aż po zamontowanie urządzeń (sprzętu (...)
str. 36
E.
RACHUNKOWOŚĆ KROK PO KROKU
1.
Wyksięgowanie z ewidencji bilansowej towarów, które utraciły wartość
Stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy o rachunkowości, do aktywów zalicza się kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, (...)
str. 38
2.
Udokumentowanie likwidacji towarów nieprzydatnych gospodarczo
Fakt likwidacji towarów należy odpowiednio udokumentować. Sposób udokumentowania zależy m.in. od rodzaju likwidowanego towaru, a także od przyczyn likwidacji oraz okoliczności, w których doszło do (...)
str. 39
3.
Protokół zniszczenia, czyli fizycznej likwidacji towarów w praktyce
Likwidowane towary wyksięgowuje się z ewidencji bilansowej na podstawie decyzji kierownika jednostki, którą podejmuje w oparciu o zebraną dokumentację i wnioski przedstawione mu np. przez (...)
str. 40
F.
RACHUNKOWOŚĆ BUDŻETOWA
1.
Klasyfikacja wydatków na wynagrodzenia urzędników wyborczych
Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów www.mf.gov.pl w zakładce Działalność/Finanse publiczne/Budżet państwa/Klasyfikacja budżetowa/Klasyfikacja dochodów wydatków przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych Departament Budżetu (...)
str. 42
2.
Kara nałożona na pracownika samorządowego zakładu budżetowego
Na pracownika samorządowego zakładu budżetowego nałożyliśmy karę pieniężną z tytułu odpowiedzialności porządkowej, którą potrąciliśmy z jego wynagrodzenia. Jak zaksięgować powyższe operacje? Na podstawie art. 108 (...)
str. 43
3.
Częstotliwość przeksięgowania zrealizowanych dochodów i wydatków budżetowych na fundusz jednostki
Jesteśmy samorządową jednostką budżetową prowadzącą działalność oświatową. Czy zrealizowane przez nas dochody budżetowe i wydatki budżetowe powinniśmy przenosić na konto funduszu jednostki na podstawie miesięcznych (...)
str. 44
4.
Likwidacja całkowicie zamortyzowanego środka trwałego
Jesteśmy przedszkolem publicznym działającym w formie jednostki budżetowej. Czy w przypadku likwidacji całkowicie zamortyzowanego środka trwałego musimy dokonać księgowań na koncie funduszu jednostki? W przypadku (...)
str. 46
G.
KRAJOWE I MIĘDZYNARODOWE STANDARDY RACHUNKOWOŚCI
VI.
Świadczenia pracownicze - część I - identyfikacja świadczeń
Świadczenia na rzecz pracowników pojawiają się najprawdopodobniej w każdym podmiocie gospodarczym stosującym Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (MSSF). Ich właściwe ujęcie może być jednym z kluczowych (...)
str. 47
1.
Rodzaje świadczeń oferowanych za wykonaną pracę lub z tytułu rozwiązania stosunku pracy
Świadczenia pracownicze to wszystkie formy świadczeń jednostki oferowanych w zamian za pracę wykonaną przez pracowników lub z tytułu rozwiązania stosunku pracy. Do oczywistych świadczeń pracowniczych (...)
str. 47
2.
Regulacje międzynarodowe dotyczące świadczeń na rzecz pracowników
Świadczenia na rzecz pracowników mogą przybierać różną formę. Przede wszystkim są to wynagrodzenia i dodatkowe obciążenia pracodawcy (m.in. ubezpieczenia społeczne) oraz premie (miesięczne, kwartalne, roczne, (...)
str. 50
H.
ODPOWIADAMY NA PYTANIA
VII.
Relacja z dyżuru telefonicznego
1.
Czy biuro rachunkowe składa do KRS sprawozdania finansowe jednostek, których księgi prowadzi?
Spółka z o.o. podpisała umowę z biurem rachunkowym o prowadzenie ksiąg rachunkowych. Czy biuro rachunkowe jest zobowiązane do składania rocznych sprawozdań finansowych tej spółki do (...)
str. 51
2.
Czy każdą otrzymaną fakturę wystawioną w języku obcym należy przetłumaczyć na język polski?
Otrzymałam fakturę zakupu wystawioną w języku obcym przez kontrahenta zagranicznego. Czy treść tej faktury muszę przetłumaczyć na język polski? W dokumentach księgowych jednostka może posiadać (...)
str. 51
3.
Jak przekwalifikować nowe lokale mieszkalne do nieruchomości inwestycyjnych w księgach dewelopera?
Deweloper wybudował lokale mieszkalne. Część z nich sprzedał, a część zaklasyfikował do nieruchomości inwestycyjnych. Jak przeksięgować z wyrobów gotowych lokale przeznaczone na inwestycje? Inwestycje w (...)
str. 52
4.
Jak udokumentować i zaksięgować kradzież gotówki z firmowej kasy?
W spółce doszło do włamania i kradzieży gotówki z kasy. Sprawa została zgłoszona na policję i do firmy ubezpieczeniowej. Na saldzie raportu kasowego pozostają pieniądze, (...)
str. 52
5.
Kiedy rozwiązać odpis aktualizujący wartość należności w przypadku podpisania ugody sądowej?
Podpisaliśmy ugodę sądową z naszym dłużnikiem w grudniu 2017 r. Kontrahent przelał nam środki w kwietniu 2018 r. Kiedy powinniśmy odwrócić odpis aktualizujący tę należność (...)
str. 53
VIII.
Z listów Czytelników
1.
Podpisanie umowy z firmą audytorską w przypadku wieloosobowego organu zarządzającego
Kto jest uprawniony do podpisania w imieniu spółki z o.o., której zarząd jest wieloosobowy, umowy z firmą audytorską o badanie sprawozdania finansowego? Czy umowę taką (...)
str. 54
2.
Kiedy można nie zamieszczać dekretu na dokumentach księgowych?
Jestem księgową spółki z o.o. Do tej pory dekrety na dokument nanosiłam ręcznie - ilość dokumentów nie była bowiem zbyt duża. Obecnie, wraz z rozwojem (...)
str. 55
3.
Odpowiedzialność karna za niezłożenie sprawozdania do KRS
Spółka z o.o. nie złożyła do KRS rocznego sprawozdania finansowego. Jakie kary grożą za niewywiązanie się z tego obowiązku? Przepis art. 69 ust. 1 ustawy (...)
str. 56
4.
Czy możliwe jest prowadzenie ksiąg rachunkowych w ramach działalności nierejestrowanej?
Jestem księgową zatrudnioną na umowę o pracę. Czy mogę prowadzić księgi rachunkowe w innej firmie w ramach działalności nierejestrowanej? Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych może odbywać (...)
str. 58
5.
Inwentaryzacja aktywów będących własnością innych jednostek
Dyrektor naszego szpitala zarządzeniem wewnętrznym wyznaczył na dzień 30 listopada termin spisu z natury wszystkich materiałów objętych ewidencją ilościowo-wartościową. W przypadku naszej jednostki są to (...)
str. 59
6.
Księgi rachunkowe jednostki prowadzącej różne odmiany działalności
W związku z przekroczeniem 2 mln euro podatnik posiadający gospodarstwo rolne i fermę drobiu został zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Ferma drobiu opodatkowana jest podatkiem (...)
str. 60
7.
Czy należy tworzyć rezerwę na koszty badania rocznego sprawozdania finansowego?
Zawarliśmy umowę z firmą audytorską o badanie sprawozdania finansowego za 2018 r., które zostanie wykonane w następnym roku. Czy powinniśmy utworzyć w księgach bieżącego roku (...)
str. 60
8.
Licencja na program komputerowy wykupiona na 12 miesięcy
Kupujemy licencję na oprogramowanie na 5 stanowisk, na 12 miesięcy. Po upływie tego okresu ponownie wykupujemy roczną licencję itd. W naszej polityce rachunkowości jest zapisane, (...)
str. 61
9.
Rozliczenie grupowej polisy ubezpieczeniowej w księgach rachunkowych
Zawarliśmy umowę ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) mieszkańców domu pomocy społecznej i odpowiedzialności cywilnej (OC) opiekunów. Składkę za polisę NNW w większości opłacają mieszkańcy, (...)
str. 62
10.
Reklamacja materiałów pochodzących z importu w księgach nabywcy
Dokonaliśmy importu materiałów, które po przyjęciu do magazynu okazały się wadliwe. Dostawca uznał reklamację i wystawił fakturę korygującą. Ponieważ koszty transportu wadliwych materiałów do dostawcy (...)
str. 63
11.
Części zamienne nieodpłatnie otrzymane od producenta i wydane klientom do napraw pogwarancyjnych
Nasza firma sprzedaje na polskim rynku urządzenia nabywane w USA. Jak ująć w księgach rachunkowych materiały - części zamienne otrzymane z USA nieodpłatnie, w stosunku (...)
str. 65
12.
Ujęcie w księgach rachunkowych przychodów uzyskanych w związku z organizacją pikniku integracyjnego
Dom pomocy społecznej zorganizował piknik integracyjny, z którego dochód w całości przeznaczony został na cele statutowe (doposażenie grup podopiecznych). Na jakich kontach należy zaksięgować uzyskany (...)
str. 66
WZORCOWY WYKAZ KONT
Zespół 0 - Aktywa trwałe 01 Środki trwałe 02 Wartości niematerialne i prawne 03 Długoterminowe aktywa finansowe 04 Inwestycje w nieruchomości i prawa 07 Odpisy (...)
str. 67
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.