Czasopisma Księgowych on-line

Wydawnictwo Podatkowe
Wesołych Świąt !
czwartek, 28 marca 2024 r.
Wesołych Świąt !
Ostatnia aktualizacja: 28.03.2024 r., godz. 13:03 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 58.705 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r. Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r.
Koszty i przychody w jednostkach sektora finansów publicznych
Dodatek nr 9
do Zeszytów Metodycznych Rachunkowości nr 10
z dnia 20.05.2015
X
Uwaga ! Do pobrania i przeglądania publikacji wymagana jest jednorazowa instalacja czytnika (programu) eWYDANIE Gofin.
?
X
Uwaga ! Dostęp do mobilnych e-wydań prenumerowanych tytułów możliwy jest poprzez aplikację GOFIN NEWS.
Więcej o aplikacji GOFIN NEWS znajdziesz tutaj »
?
pokaż fragmenty artykułów
I.
SZCZEGÓLNE ZASADY UJĘCIA KOSZTÓW I PRZYCHODÓW W JEDNOSTKACH I ZAKŁADACH BUDŻETOWYCH
Jednostki sektora finansów publicznych funkcjonujące w formie państwowych i samorządowych jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych prowadzą księgi rachunkowe zgodnie z ustawą o rachunkowości, z uwzględnieniem zasad określonych w ustawie o finansach (...)
str. 3
1.
Przychody urzędu jednostki samorządu terytorialnego będące dochodami budżetu
Na jakim koncie księgować przychody urzędu jednostki samorządu terytorialnego będące dochodami budżetu jednostki samorządu terytorialnego? Zgodnie z § 7 rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości (...)
str. 3
2.
Ujęcie w księgach naliczonych na koniec kwartału odsetek od należności zakładu budżetowego
Jesteśmy samorządowym zakładem budżetowym. Czy naliczone na koniec kwartału odsetki od niezapłaconych należności za sprzedane usługi możemy księgować w korespondencji z kontem 290? Przepisy art. (...)
str. 4
3.
Odpisy aktualizujące wartość należności
W jaki sposób przebiegać będzie ewidencja księgowa odpisów aktualizujących wartość należności w jednostkach objętych rozporządzeniem w sprawie szczególnych zasad rachunkowości budżetowej?
str. 6
3.1.
Podstawa prawna tworzenia odpisów aktualizujących i ich wpływ na wartość bilansową należności
Z brzmienia § 8 ust. 1 rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości budżetowej wynika, że wartość należności aktualizuje się zgodnie z ustawą o rachunkowości, jednak z zastrzeżeniem § 8 ust. 2–4 tego rozporządzenia. Uwzględniając (...)
str. 6
3.2.
Odpisy aktualizujące wartość należności z tytułu dochodów budżetowych
Rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości budżetowej nie określa szczególnych zasad ewidencji odpisów aktualizujących należności jednostek budżetowych z tytułu dochodów budżetowych. Wskazuje jedynie, iż wartość (...)
str. 6
3.3.
Odpisy aktualizujące wartość należności z tytułu rozchodów budżetu
W budżecie jednostki samorządu terytorialnego ewidencja księgowa odpisów aktualizujących należności z tytułu rozchodów budżetu prowadzona jest na koncie 290 "Odpisy aktualizujące należności" w korespondencji z (...)
str. 8
3.4.
Odpisy aktualizujące wartość należności dotyczących funduszy
Odpisy aktualizujące wartość należności dotyczących wyodrębnionych funduszy księguje się w ciężar tych funduszy – na koncie 851 "Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych" lub 853 "Fundusze celowe". (...)
str. 8
3.5.
Wyksięgowanie odpisu aktualizującego wartość należności w związku z ustaniem przyczyny, dla której go dokonano
W przypadku gdy ustanie przyczyna, dla której dokonano odpisu, równowartość całości lub odpowiedniej części uprzednio dokonanego odpisu aktualizującego zwiększa wartość należności i podlega zaliczeniu odpowiednio (...)
str. 9
4.
Wycena zobowiązań wyrażonych w walutach obcych i ewidencja powstałych różnic kursowych
Jako jednostka budżetowa zobowiązani jesteśmy do wyceny zobowiązań wyrażonych w walutach obcych na koniec każdego kwartału. Jak ewidencjonować różnice kursowe powstające na rozrachunkach w związku (...)
str. 10
II.
PRZYCHODY Z TYTUŁU DOCHODÓW BUDŻETOWYCH
1.
Ogólne zasady ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych w jednostkach budżetowych
Jak w jednostce budżetowej powinna przebiegać ewidencja przychodów z tytułu dochodów budżetowych? Do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych w jednostkach budżetowych służy konto 720 (...)
str. 11
2.
Rozłożenie na raty należności z tytułu dochodów budżetowych w państwowej jednostce budżetowej
Jesteśmy państwową jednostką budżetową. W ramach realizacji zadań ustawowych nakładamy kary pieniężne, m.in. z tytułu nieprzestrzegania przepisów prawa pracy. Wysokość tych kar wynika zawsze z (...)
str. 12
3.
Należności budżetowe o charakterze długoterminowym w ewidencji urzędu miejskiego
W jaki sposób w ewidencji urzędu miejskiego należy ujmować przypis należności z tytułu opłat za zajęcie pasa drogowego o charakterze długoterminowym? Decyzje administracyjne wydawane w (...)
str. 14
4.
Ewidencja odsetek od należności budżetowych w samorządowej jednostce budżetowej
Jesteśmy samorządową jednostką budżetową. Jak księgować odsetki od należności budżetowych – na koncie 720, czy 750? Z przepisów rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości budżetowej (...)
str. 15
5.
Umorzenie należności z tytułu dochodów budżetowych
Jak w jednostce budżetowej zaksięgować umorzenie należności z tytułu dochodów budżetowych? Czy prawidłowe będzie księgowanie tej operacji jako zmniejszenie przychodów z tytułu dochodów budżetowych? Umorzenie (...)
str. 16
III.
KOSZTY DZIAŁALNOŚCI PODSTAWOWEJ
Przepisy § 16 ust. 2 rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości budżetowej stanowią, iż – w zależności od potrzeb – jednostki budżetowe i samorządowe zakłady (...)
str. 18
1.
Księgowanie odpisów umorzeniowych środków trwałych w domu pomocy społecznej
Jak w domu pomocy społecznej księgować odpisy umorzeniowe środków trwałych? Czy księgowania tego należy dokonywać w korespondencji z kontem funduszu? Co z pokryciem amortyzacji? Z (...)
str. 18
2.
Koszty obowiązkowych badań lekarskich pracowników w księgach zakładu budżetowego
W ciężar jakich kosztów zaksięgować wydatki ponoszone przez zakład budżetowy na badania lekarskie pracowników? Przepisy art. 229 Kodeksu pracy stanowią, iż pracodawca ma obowiązek przeprowadzać (...)
str. 20
3.
Ujęcie dodatkowego wynagrodzenia rocznego w księgach i w bilansie jednostki oświatowej
W ciężar jakich kosztów odnieść dodatkowe wynagrodzenie roczne w postaci tzw. trzynastki, należne pracownikom szkoły podstawowej (jednostki budżetowej)? Czy trzynastkę należną za rok 2014, która (...)
str. 21
4.
Czynne i bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów w jednostkach budżetowych
Czy jednostki budżetowe mają obowiązek dokonywania czynnych i biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów? Generalnie jednostki budżetowe mają obowiązek dokonywania czynnych i biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Jednostki te są (...)
str. 23
5.
Przyporządkowanie paragrafów wydatków do kont kosztów rodzajowych
W jaki sposób przyporządkować paragrafy wydatków do poszczególnych kont kosztów rodzajowych? Z opisu kont zespołu 4, zamieszczonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia w sprawie (...)
str. 25
IV.
POZOSTAŁE PRZYCHODY I KOSZTY UJMOWANE NA KONTACH ZESPOŁU 7
1.
Równowartość odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych w samorządowym zakładzie budżetowym
Prowadzimy działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego. W jaki sposób księgować równowartość odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, na sfinansowanie których zakład otrzymał środki pieniężne? Z (...)
str. 27
2.1.
Ewidencja księgowa nadwyżki środków obrotowych, pozostającej w zakładzie budżetowym
Jesteśmy samorządowym zakładem budżetowym, w którym za 2014 r. powstała nadwyżka środków obrotowych. Wystąpiliśmy do rady gminy o zwolnienie nas z obowiązku wpłaty tej nadwyżki do budżetu. Zamierzamy przeznaczyć (...)
str. 29
2.2.
Wydatki finansowane z zatrzymanej nadwyżki
W jaki sposób księgować wydatki finansowane z zatrzymanej nadwyżki? Czy w przypadku remontu i ulepszenia budynku wydatki te podwyższą jego wartość początkową? Wydatki finansowane z zatrzymanej przez zakład budżetowy nadwyżki (...)
str. 29
3.
Wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa
Jesteśmy jednostką budżetową. Na jakim koncie przychodów zaksięgować wynagrodzenie należne z tytułu terminowej zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych? Do jakiego paragrafu zaklasyfikować wynagrodzenia z (...)
str. 31
4.
Przychody i koszty finansowe w jednostkach budżetowych
Jak w jednostkach budżetowych należy ewidencjonować przychody i koszty finansowe? Do końca 2010 r. kontem służącym do ewidencji przychodów i kosztów finansowych w jednostkach budżetowych (...)
str. 32
5.
Ujęcie skutków zdarzeń losowych w księgach samorządowego zakładu budżetowego
Jesteśmy samorządowym zakładem budżetowym, w którym w wyniku opadów śniegu uszkodzony został dach. W jaki sposób zaksięgować koszt naprawy dachu oraz wypłacone przez ubezpieczyciela odszkodowanie? (...)
str. 34
6.
Tworzenie i rozwiązywanie rezerw na przyszłe zobowiązania w księgach zakładów budżetowych
W jaki sposób w księgach zakładów budżetowych należy tworzyć i rozwiązywać rezerwy, w tym rezerwy na finansowanie inwestycji? W jednostkach objętych przepisami rozporządzenia w sprawie (...)
str. 35
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.