Czasopisma Księgowych on-line

Wydawnictwo Podatkowe
Wesołych Świąt !
czwartek, 28 marca 2024 r.
Wesołych Świąt !
Ostatnia aktualizacja: 28.03.2024 r., godz. 13:03 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 58.705 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r. Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r.
Inwentaryzacja aktywów i pasywów w 2013 r.
Dodatek nr 13
do Zeszytów Metodycznych Rachunkowości nr 20
z dnia 20.10.2013
X
Uwaga ! Do pobrania i przeglądania publikacji wymagana jest jednorazowa instalacja czytnika (programu) eWYDANIE Gofin.
?
X
Uwaga ! Dostęp do mobilnych e-wydań prenumerowanych tytułów możliwy jest poprzez aplikację GOFIN NEWS.
Więcej o aplikacji GOFIN NEWS znajdziesz tutaj »
?
pokaż fragmenty artykułów
I.
ORGANIZACJA INWENTARYZACJI
1.
Przygotowanie rocznej inwentaryzacji aktywów i pasywów
Stany ewidencyjne składników majątkowych na kontach księgowych mogą się różnić od rzeczywistego stanu tych składników. W celu zweryfikowania danych ksiąg rachunkowych z posiadanym stanem rzeczywistym (...)
str. 3
2.
Osoby odpowiedzialne za prawidłowy przebieg inwentaryzacji
Za wykonywanie obowiązków z zakresu rachunkowości określonych ustawą o rachunkowości (dotyczy to także prawidłowego przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji), w tym z tytułu nadzoru, odpowiedzialność ponosi (...)
str. 4
3.
Termin rozpoczęcia inwentaryzacji
Generalnie jednostki zobowiązane są do przeprowadzania inwentaryzacji aktywów i pasywów na ostatni dzień każdego roku obrotowego. Termin ten (ostatni dzień roku obrotowego) i częstotliwość uważa (...)
str. 4
4.1.
Zarządzenie w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji
Zakres prac składających się na przygotowanie do inwentaryzacji może być różny i zależy od wielkości jednostki oraz różnorodności posiadanych przez nią zasobów majątkowych oraz stopnia (...)
str. 5
4.2.
Instrukcja inwentaryzacyjna
Do czynności związanych z przygotowaniem inwentaryzacji zalicza się również opracowanie odpowiednich zarządzeń wewnętrznych, do których należy też instrukcja inwentaryzacyjna. Przepisy wewnętrzne w zakresie organizacji inwentaryzacji powinny być (...)
str. 6
4.3.
Harmonogram inwentaryzacji
Dokumentem uzupełniającym do zarządzenia w sprawie inwentaryzacji wydawanym przez kierownika jednostki jest harmonogram inwentaryzacji. Pojawia się on najczęściej w dużych jednostkach, gdzie występuje duża ilość (...)
str. 7
II.
INWENTARYZACJA SKŁADNIKÓW MAJĄTKU PRZEPROWADZONA DROGĄ SPISU Z NATURY
1.
Przygotowanie do spisu z natury
Wszystkie składniki majątku należy starannie przygotować do spisu z natury, uporządkować w magazynach, zebrać w miarę możliwości jeden asortyment w jednym miejscu, drobne przedmioty zebrać (...)
str. 7
2.
Czym jest spis z natury i jakie obejmuje aktywa?
Spisowi z natury podlegają następujące składniki aktywów: środki pieniężne w kasie, papiery wartościowe w postaci materialnej, zapasy rzeczowych składników aktywów obrotowych (materiały, towary, produkty gotowe, (...)
str. 8
3.
Jakie są metody spisu z natury?
Spis z natury można przeprowadzić jedną z trzech metod stosowanych przez jednostki w praktyce: 1) metodą pełnej inwentaryzacji okresowej, która polega na ustaleniu rzeczywistego stanu (...)
str. 9
4.
Zasada "zamkniętych drzwi" a spis z natury
Czy możemy prowadzić sprzedaż podczas spisu z natury trwającego 3 dni? Wstrzymanie się od sprzedaży w tych dniach może być dla nas znaczącym uszczerbkiem na (...)
str. 10
5.
Komisja inwentaryzacyjna oraz arkusze spisowe
W małych jednostkach wystarcza, aby kierownik jednostki wydał na piśmie decyzję, w której ustali przedmiot spisu, dzień na który dokonuje się spisu, datę jego przeprowadzenia oraz osoby (...)
str. 11
6.
Jak przeprowadzić spis z natury składników trudno mierzalnych?
Jeżeli ilości rzeczowych składników majątku nie można w prosty sposób zmierzyć, policzyć lub zważyć, ponieważ są ciężkie i zajmują dużo miejsca, znajdują się w zbiornikach, (...)
str. 13
7.
Inwentaryzacja gotówki w kasie
Kierownik jednostki ponosi odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości określonych ustawą oraz za prawidłowe zabezpieczenie mienia jednostki i organizację gospodarki kasowej. Zatem decyzja komu zostanie powierzone (...)
str. 14
8.
Stan materiałów na dzień bilansowy, gdy spis z natury przeprowadzono na inny dzień
W myśl art. 26 ust. 3 ustawy o rachunkowości inwentaryzacja niektórych składników aktywów może rozpocząć się 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończyć się (...)
str. 17
9.
Spis z natury środków trwałych
Podstawową metodą inwentaryzacji środków trwałych jest spis z natury. Może on nie być przeprowadzany co roku w określonych w ustawie o rachunkowości przypadkach. Czy w (...)
str. 18
III.
ZASADY POTWIERDZANIA SALD ROZRACHUNKÓW
1.
Jak uzyskać potwierdzenie salda?
Inwentaryzacja w drodze uzgodnienia stanu składników majątku, wymagana przepisami art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, ma zastosowanie do aktywów finansowych zgromadzonych na rachunkach bankowych lub przechowywanych przez (...)
str. 20
2.
Kto powinien podpisywać potwierdzenia sald?
W przypadku inwentaryzacji należności dokonuje się jej, co do zasady, drogą uzyskania od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki stanu tych aktywów oraz (...)
str. 21
3.
Czy prokurent powołany przez zarząd spółki z o.o. może podpisywać potwierdzenia sald?
Potwierdzenie salda powinno zostać podpisane przez osobę do tego upoważnioną. Taką osobą jest m.in. powołany przez zarząd spółki z o.o. prokurent. Przypomnieć przy tym należy, iż (...)
str. 22
4.
Informacje zamieszczone na potwierdzeniu salda, gdy saldo jest niezgodne
Otrzymaliśmy prośbę o potwierdzenie salda z naszym kontrahentem na dzień 31 października. Niestety saldo jest niezgodne, ponieważ faktury składające się na saldo naszego zobowiązania zapłaciliśmy (...)
str. 22
5.
Milczące potwierdzenie salda
Wysłaliśmy kontrahentowi potwierdzenie salda i nie otrzymaliśmy zwrotu. Uznaliśmy, że nie zgłasza zastrzeżeń i brak odpowiedzi potraktowaliśmy jako milczące potwierdzenie salda. Czy postąpiliśmy prawidłowo? Ustawa (...)
str. 24
6.
Czy wysyła się potwierdzenia sald zobowiązań?
Ustawa o rachunkowości nie zobowiązuje dłużników do wysyłania potwierdzeń sald zobowiązań. W art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości mowa jest wyłącznie o (...)
str. 25
7.
Salda zerowe - czy inwentaryzować?
Warto potwierdzać salda zerowe. Wysyłanie do kontrahentów potwierdzeń sald należności, oprócz tego, że jest spełnieniem ustawowego obowiązku ich inwentaryzacji, to jednocześnie stanowi sprawdzenie prawidłowości ich (...)
str. 25
8.
Potwierdzenie salda należności w jednostce nieprowadzącej ksiąg rachunkowych
Prowadzę firmę rozliczającą się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Pod koniec roku otrzymuję od moich kontrahentów prowadzących księgi rachunkowe prośbę o potwierdzenie salda (...)
str. 26
9.
Potwierdzanie sald rozrachunków w jednostce będącej jednocześnie dłużnikiem i wierzycielem
Mamy kontrahenta, któremu jednocześnie sprzedajemy usługi oraz kupujemy od niego usługi. Czy wysyłając do niego potwierdzenie salda powinniśmy na nim uwzględnić zarówno nasze zobowiązania, jak (...)
str. 26
10.
Postępowanie z należnościami, których nie potwierdzono
Wysłaliśmy potwierdzenia sald do naszych kontrahentów, ale nie wszystkie wróciły. Co zrobić z niepotwierdzonymi saldami? W jaki inny sposób udokumentować przeprowadzoną inwentaryzację takich należności na (...)
str. 27
11.
W jakim terminie i jaką metodą przeprowadza się inwentaryzację należności?
Inwentaryzację należności przeprowadza się - zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o rachunkowości - na ostatni dzień każdego roku obrotowego. Inwentaryzacji tej dokonuje się, (...)
str. 27
IV.
INWENTARYZACJA W DRODZE WERYFIKACJI
1.
Aktywa i pasywa podlegające inwentaryzacji w drodze weryfikacji
Jedną z trzech metod przeprowadzania inwentaryzacji wymienioną w przepisach ustawy o rachunkowości (zob. art. 26 ust. 1 tej ustawy) jest inwentaryzacja w drodze weryfikacji. Inwentaryzacja (...)
str. 28
2.
Zasady przeprowadzania inwentaryzacji metodą weryfikacji
Przeprowadzenie inwentaryzacji w drodze weryfikacji zasadniczo polega na tym, że porównuje się dane ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikuje wartości tych składników. Weryfikacja ma na celu sprawdzenie (...)
str. 29
3.1.
Protokół weryfikacji salda niewymagającego korekty
"LIBRA" Sp. z o.o. ul. Szmaragdowa 18 30-445 Kraków . . . . . . . . . . . . . . . . (...)
str. 30
3.2.
Protokół weryfikacji salda, które wymaga korekty
   "LIBRA" Sp. z o.o.  ul. Szmaragdowa 18       30-445 Kraków . . . . . . . . . . . . . (...)
str. 31
3.3.
Protokół weryfikacji zespołu kont
"LIBRA" Sp. z o.o. ul. Szmaragdowa 18 30-445 Kraków . . . . . . . . . . . . . . . . (...)
str. 32
3.4.
Protokół zbiorczy weryfikacji sald różnych kont
"LIBRA" Sp. z o.o. ul. Szmaragdowa 18 30-445 Kraków . . . . . . . . . . . . . . . . (...)
str. 33
4.
Inwentaryzacja rozrachunków publicznoprawnych
Jak na koniec roku przeprowadzić inwentaryzację rozrachunków publicznoprawnych? Czy można ją przeprowadzić w drodze uzgodnienia sald? Przepisy ustawy o rachunkowości stanowią, iż na ostatni dzień (...)
str. 34
5.
Na czym polega weryfikacja należności spornych i wątpliwych?
Inwentaryzując należności sporne i wątpliwe (a więc takie, których wysokość jest kwestionowana przez kontrahentów) metodą weryfikacji należy sprawdzić każdą należność i roszczenie dochodzone na drodze (...)
str. 34
6.
Jak przeprowadzić inwentaryzację składników kapitału własnego?
Na podstawie przepisów art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości, jednostki mają obowiązek przeprowadzić inwentaryzację składników kapitału własnego na ostatni dzień każdego roku (...)
str. 35
7.
Termin zakończenia inwentaryzacji w drodze weryfikacji
Kiedy zgodnie z ustawą o rachunkowości należy zakończyć inwentaryzację aktywów i pasywów w drodze weryfikacji (tj. poprzez porównanie danych zawartych w księgach rachunkowych z danymi (...)
str. 35
V.
SPOSOBY USTALANIA I ROZLICZANIA RÓŻNIC INWENTARYZACYJNYCH
1.
Zasady ewidencji różnic inwentaryzacyjnych oraz termin rozliczenia inwentaryzacji
W jakim terminie należy rozliczyć wyniki inwentaryzacji? Różnice inwentaryzacyjne powinny być zaksięgowane w terminie umożliwiającym wykazanie w sprawozdaniu finansowym rzeczywistego stanu aktywów i pasywów. Oznacza to, że różnice inwentaryzacyjne (...)
str. 36
2.
Zasady kompensaty niedoborów z nadwyżkami
Jedną z form rozliczenia niedoborów i nadwyżek jest kompensata, której zasady dokonywania przedstawiono poniżej. Zasady dokonywania kompensat różnic inwentaryzacyjnych 1. Kompensować można ze sobą jedynie różnice inwentaryzacyjne (...)
str. 39
3.
Ewidencja księgowa ubytków naturalnych
Hurtownia spożywcza, oprócz rocznej inwentaryzacji towarów, przeprowadza również inwentaryzację w trakcie roku obrotowego, np. przy zmianie osób materialnie odpowiedzialnych lub w przypadku stwierdzenia włamania. Norma (...)
str. 41
4.
Niedobór wyrobu w jednostce stosującej porównawczy rachunek zysków i strat
W wyniku przeprowadzonego na dzień bilansowy spisu z natury okazało się, że wystąpił niedobór wyrobów gotowych. W jaki sposób zaksięgować ten niedobór, skoro sporządzam porównawczy rachunek zysków i strat? (...)
str. 43
5.
Zawiniony niedobór środka trwałego w całości umorzonego
W wyniku inwentaryzacji rocznej stwierdzono niedobór środka trwałego w 100% umorzonego (GPS). Osoba odpowiedzialna materialnie przyznała się do zgubienia sprzętu. Niedobór został uznany jako zawiniony z winy pracownika. (...)
str. 45
6.
Rozliczenie niedoboru gotówki w kasie
Stwierdzono niedobór gotówki w kasie z winy kasjera. Zamierzamy mu to potrącić z wynagrodzenia. Jak zaksięgować taką operację? Stwierdzone niedobory zawinione kierownik jednostki na podstawie (...)
str. 48
7.
Różnice inwentaryzacyjne dotyczące narzędzi ewidencjonowanych pozabilansowo
Spółka przyjęła w zakładowym planie kont zasadę odpisywania w koszty zużycia materiałów składników majątku o niskiej jednostkowej wartości. Składniki wydane do używania ujmowane są wyłącznie (...)
str. 48
8.
Środek trwały ujawniony w toku inwentaryzacji
W toku inwentaryzacji ujawniono środek trwały. Jak ująć w księgach rachunkowych to zdarzenie gospodarcze? Ujawnienie środka trwałego powinno być udokumentowane w sposób umożliwiający wyjaśnienie przyczyn (...)
str. 49
8.1.
Ujawnienie środka trwałego wytworzonego przez jednostkę
Przykład I. Założenia: W toku inwentaryzacji ujawniono środek trwały. Po dokładnej weryfikacji ewidencji środków trwałych i dokumentacji księgowej ustalono, że został on wytworzony we własnym (...)
str. 50
8.2.
Ujawnienie środka trwałego uzyskanego w drodze darowizny
Przykład I. Założenia: Podczas inwentaryzacji ujawniono środek trwały, który nie był objęty ewidencją bilansową. W trakcie postępowania wyjaśniającego ustalono, że środek ten otrzymano jako darowiznę (...)
str. 51
8.3.
Rzeczywiste ujawnienie środka trwałego
Przykład I. Założenia: Podczas inwentaryzacji ujawniono środek trwały, który nie był objęty ewidencją bilansową. Po dokonanej weryfikacji ewidencji środków trwałych i dokumentacji księgowej ustalono, że (...)
str. 51
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.