otwórz artykuł w nowym oknie
drukuj artykuł
następny artykuł
poprzedni artykuł
powrót do spisu treści czasopisma
       Ostatnia aktualizacja: 3.04.2020 r., godz. 15:00
        Ilość wizyt w ciągu ostatnich 30 dni - 99.352
Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40, Formularz kontaktowy »
Wniosek o zwolnienie z obowiązku opłacenia składek ZUS oraz wnioski o świadczenie postojowe dostępne są w serwisie www.druki.gofin.pl »POMOC DLA PRACODAWCY W RAMACH TARCZY ANTYKRYZYSOWEJ (zobacz więcej)
Zamknij
Wyszukiwarka - czasopismaksiegowych.pl
Aktualnie jesteś: Czasopisma Księgowych (strona główna)  »  Przechowywanie dowodów potwierdzających weryfikację kontrahenta w białej liście ...
PV
 
 
A.KONIECZNIE PRZECZYTAJ
A A A  
otwórz artykuł w nowym oknie drukuj artykuł poprzedni artykuł   powrót do spisu treści czasopisma  następny artykuł

Przechowywanie dowodów potwierdzających weryfikację kontrahenta w białej liście - odpowiedź MF na pytanie Wydawnictwa

Jedną z przesłanek dochowania należytej staranności w transakcjach krajowych jest sprawdzanie kontrahentów w funkcjonującym od 1 września 2019 r. elektronicznym wykazie podatników VAT (tzw. białej liście), prowadzonym przez szefa KAS. W wykazie tym bowiem podatnik ma możliwość sprawdzenia np. statusu kontrahenta na dany dzień oraz numeru jego rachunku bankowego (rachunku rozliczeniowego otwartego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą). Korzystanie z ww. wykazu nie jest obowiązkowe. O tym jednak, że warto weryfikować dane kontrahentów przy pomocy ww. wykazu przesądzać może treść obowiązujących od 1 stycznia 2020 r. przepisów dotyczących solidarnej odpowiedzialności nabywcy za zaległości wystawcy faktury w części dotyczącej podatku VAT.

Odpowiedzialności takiej co do zasady podlega podatnik (nabywca), w przypadku zapłaty należności za dostawę towarów lub świadczenie usług dotyczącej transakcji pomiędzy przedsiębiorcami, o wartości przekraczającej 15.000 zł (lub równowartość tej kwoty) na rachunek dostawcy (czynnego podatnika VAT) nieujęty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów prowadzonym przez szefa KAS.

Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (https://www.podatki.gov.pl/vat/bezpieczna-transakcja/wykaz-podatnikow-vat/q-a-wykaz-podatnikow-vat/) wyjaśniono, że podatnik w celu udowodnienia weryfikacji danego kontrahenta powinien wygenerować plik pdf zawierający informację o sprawdzeniu wykazu w konkretnym dniu na wybrany dzień i zachować go w formie elektronicznej (np. zrobić zrzut ekranu) lub wydrukować.

Jednakże struktura białej listy pozwala na ustalenie danych historycznych, czyli sprawdzenie zgodności rachunków na dany dzień. W związku z powyższym trudno stwierdzić w jakim celu podatnik miałby dodatkowo dokonywać wydruku potwierdzającego tę zgodność. Wyjaśnień w tej kwestii - na pytanie zadane przez nasze Wydawnictwo udzieliło Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 19 grudnia 2019 r.

W odpowiedzi Ministerstwo Finansów powołało się na przepisy art. 180 § 1, art. 187 § 1 oraz art. 191 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 ze zm.), według których jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Ministerstwo Finansów wyjaśniło: "(...) Przy sprawdzeniu generuje się unikatowy identyfikator wyszukania, zaś na wygenerowanym potwierdzeniu zawarta jest informacja o ww. numerze, dacie i godzinie sprawdzenia, co zdaniem MF stanowi dowód dochowania należytej staranności przy doborze kontrahenta. Zauważyć należy, że sytuacja podmiotu może ulec zmianie na dany dzień ze względu na różne okoliczności, co może doprowadzić do sytuacji, że w zależności od daty dokonywania sprawdzenia, informacje o danym podmiocie na ten sam dzień będą się różniły (podkreślenie redakcji). (...)."

 
A.KONIECZNIE PRZECZYTAJ
A A A  
otwórz artykuł w nowym oknie drukuj artykuł poprzedni artykuł   powrót do spisu treści czasopisma  następny artykuł
Najpopularniejsze w dziale „Koniecznie przeczytaj”

Wnioski o udzielenie wiążącej informacji taryfowej w formie elektronicznej

Poradnik VAT nr 19 (499) z dnia 10.10.2019

Projekt rozporządzenia w sprawie wzoru wniosku o wydanie WIS

Poradnik VAT nr 19 (499) z dnia 10.10.2019

Obowiązkowy split payment a zaliczki wpłacone przed 1 listopada 2019 r. - wyjaśnienie MF

Poradnik VAT nr 20 (500) z dnia 20.10.2019

Limity uprawniające do korzystania ze statusu małego podatnika w 2020 r.

Poradnik VAT nr 20 (500) z dnia 20.10.2019

Nowe wzory deklaracji VAT od 1 listopada 2019 r.

Poradnik VAT nr 20 (500) z dnia 20.10.2019

Rachunek podatnika stosującego split payment - odpowiedź MF na pytanie naszego Wydawnictwa

Poradnik VAT nr 21 (501) z dnia 10.11.2019

Przedłużenie terminu obowiązywania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r.

Poradnik VAT nr 21 (501) z dnia 10.11.2019

Od 1 listopada 2019 r. nowa wersja struktury JPK_FA

Poradnik VAT nr 22 (502) z dnia 20.11.2019

Kilka faktur do jednej transakcji a obowiązkowy split payment - wyjaśnienie MF

Poradnik VAT nr 22 (502) z dnia 20.11.2019

Ograniczenie w odliczaniu VAT od samochodów przedłużone do końca 2022 r.

Poradnik VAT nr 22 (502) z dnia 20.11.2019

Biała lista podatników VAT - nowe informacje Ministerstwa Finansów

Poradnik VAT nr 23 (503) z dnia 10.12.2019

Wniosek on-line o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatku VAT

Poradnik VAT nr 23 (503) z dnia 10.12.2019

Faktura MPP o wartości nieprzekraczającej 15.000 zł - wyjaśnienie MF

Poradnik VAT nr 23 (503) z dnia 10.12.2019

Od 1 stycznia 2020 r. obowiązkowe kasy on-line dla warsztatów samochodowych i stacji paliw

Poradnik VAT nr 24 (504) z dnia 20.12.2019

Czy można już bez ograniczeń sprawdzać kontrahentów w białej liście?

Poradnik VAT nr 24 (504) z dnia 20.12.2019

Zbiorcza podzielona płatność obejmująca faktury wystawione w jednym dniu

Poradnik VAT nr 1 (505) z dnia 10.01.2020

NIP nabywcy na paragonach wystawionych w 2019 r.

Poradnik VAT nr 21 (501) z dnia 10.11.2019

Prosta spółka akcyjna a rozliczenie podatku VAT

Poradnik VAT nr 2 (506) z dnia 20.01.2020

Ujmowanie faktur w nowej strukturze JPK_FA - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Poradnik VAT nr 2 (506) z dnia 20.01.2020

Usługi przechowywania instrumentów finansowych - interpretacja ogólna MF

Poradnik VAT nr 3 (507) z dnia 10.02.2020

Planowane zmiany w rozliczaniu VAT

Poradnik VAT nr 4 (508) z dnia 20.02.2020

Skutki wyjścia Wielkiej Brytanii z UE - komunikat MF

Poradnik VAT nr 3 (507) z dnia 10.02.2020

Wysokie sankcje dla wystawców i nabywców faktur do paragonów bez NIP

Poradnik VAT nr 1 (505) z dnia 10.01.2020

Problemy z wystawianiem faktur do paragonów zawierających NIP nabywcy

Poradnik VAT nr 5 (509) z dnia 10.03.2020

Okres przejściowy między Wielką Brytanią a UE - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Poradnik VAT nr 4 (508) z dnia 20.02.2020

Przedłużenie terminu stosowania PKWiU 2008 do niektórych przepisów ustawy o VAT

Poradnik VAT nr 6 (510) z dnia 20.03.2020

Zmiany w obrocie paliwami opałowymi - komunikat MF

Poradnik VAT nr 6 (510) z dnia 20.03.2020

Projekt rozporządzenia w sprawie informacji podsumowującej

Poradnik VAT nr 6 (510) z dnia 20.03.2020

Ważne zmiany w VAT od 1 kwietnia 2020 r.

Poradnik VAT nr 6 (510) z dnia 20.03.2020

Adres biura wirtualnego w zgłoszeniu VAT-R jako przesłanka odmowy rejestracji

Poradnik VAT nr 5 (509) z dnia 10.03.2020
Fachowe czasopisma dla księgowych - PoznajProdukty.gofin.pl
WWW.NEWSLETTER.GOFIN.PL
 
 
PV

Roczne spisy treści

 
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.