Czasopisma Księgowych on-line

Wydawnictwo Podatkowe
piątek, 19 kwietnia 2024 r.
Ostatnia aktualizacja: 19.04.2024 r., godz. 12:56 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 52.491 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
SPIS NUMERÓW Zeszytów Metodycznych Rachunkowości
Rocznik
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości
nr 3 (459) z dnia 01.02.2018
X
Uwaga ! Do pobrania i przeglądania publikacji wymagana jest jednorazowa instalacja czytnika (programu) eWYDANIE Gofin.
?
X
Uwaga ! Dostęp do mobilnych e-wydań prenumerowanych tytułów możliwy jest poprzez aplikację GOFIN NEWS.
Więcej o aplikacji GOFIN NEWS znajdziesz tutaj »
?
pokaż fragmenty artykułów
A.
KONIECZNIE PRZECZYTAJ
1.
Aktualizacja KSR nr 9 "Sprawozdanie z działalności"
ZMIANA KRAJOWEGO STANDARDU RACHUNKOWOŚCI W Dzienniku Urzędowym Ministra Rozwoju i Finansów z 9 stycznia 2018 r. pod poz. 4 opublikowano uchwałę nr 22/2017 Komitetu Standardów Rachunkowości z 19 grudnia 2017 r. w sprawie przyjęcia (...)
str. 4
2.
Nowe rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej
NOWE ROZPORZĄDZENIE W Dzienniku Ustaw z 12 stycznia 2018 r. pod poz. 109 opublikowano rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Weszło ono w życie z dniem (...)
str. 5
3.
Komitet Standardów Rachunkowości przyjął stanowisko w sprawie rzetelnego i jasnego obrazu jednostki
Komitet Standardów Rachunkowości VIII kadencji na 23 posiedzeniu w dniu 9 stycznia 2018 r. podjął uchwałę w sprawie przyjęcia stanowiska w sprawie zasady rzetelnego i jasnego obrazu w realizacji przepisów art. 4 (...)
str. 6
4.
Termin podjęcia decyzji w sprawie sporządzenia uproszczonego sprawozdania finansowego
Jednostki spełniające warunki określone w ustawie dla jednostek mikro lub małych mogą skorzystać z możliwości sporządzania sprawozdania finansowego w formie uproszczonej. Warunkiem niezbędnym, aby jednostka mikro lub mała (...)
str. 6
B.
RACHUNKOWOŚĆ FINANSOWA
I.
Sporządzamy sprawozdanie finansowe za 2017 r.
1.
Wycena bilansowa aktywów i zobowiązań wyrażonych w walutach obcych
Kursy walut do wyceny bilansowej składników aktywów i pasywów Zasady przeliczania na złote polskie dla celów bilansowych transakcji wyrażanych w walutach obcych reguluje art. 30 ustawy o rachunkowości. Na (...)
str. 7
2.
Dodatkowe informacje i objaśnienia do rachunku przepływów pieniężnych
Jesteśmy spółką z o.o. Sprawozdanie finansowe sporządzamy według załącznika nr 1 do ustawy o rachunkowości. W związku z tym, że nasze sprawozdanie podlega obowiązkowemu badaniu przez biegłego rewidenta, sporządzamy również (...)
str. 12
II.
Opłata recyklingowa za torebki foliowe pobierana od 1 stycznia 2018 r.
Prowadzimy sieć sklepów spożywczych. Od 1 stycznia 2018 r. pobieramy od naszych klientów opłatę recyklingową za torebki foliowe. Jak powinniśmy ująć pobraną opłatę w księgach rachunkowych?
str. 16
1.
Zasady ustalania i pobierania opłaty recyklingowej
Od 1 stycznia 2018 r. lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego nie mogą być już oferowane za darmo w jednostkach handlu detalicznego i hurtowego. Zostały one objęte opłatą (...)
str. 16
2.
Opłata recyklingowa jako podstawa opodatkowania VAT - komunikat Ministerstwa Finansów
Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów www.mf.gov.pl w zakładce Wiadomości/Komunikaty 22 grudnia 2017 r. opublikowano komunikat, w którym poinformowano, iż opłata recyklingowa, która jest elementem należności za dostawę lekkiej (...)
str. 16
3.
Opłata recyklingowa w przepisach ustaw o podatku dochodowym
Opłata recyklingowa za torby foliowe stanowi dla przedsiębiorcy zarówno przychód, jak i koszt uzyskania przychodów. Opłata recyklingowa dla pobierającego ją przedsiębiorcy - na podstawie art. 12 ust. 1 (...)
str. 17
4.
Ujęcie opłaty recyklingowej w księgach rachunkowych
Koszt nabycia lekkich toreb na zakupy z tworzywa sztucznego oraz przychód z ich sprzedaży, a także należną opłatę recyklingową odnosi się na wynik finansowy jednostki w okresie sprzedaży tych (...)
str. 17
C.
RACHUNKOWOŚĆ W PRZYKŁADACH LICZBOWYCH
III.
Wycena i ewidencja lokat dwuwalutowych w księgach rachunkowych
Spółka z o.o. "X" założyła lokatę dwuwalutową, która skonstruowana jest z depozytu w walucie obcej i wystawionej opcji CALL o takim samym nominale. Lokata może zakończyć się przewalutowaniem po kursie (...)
str. 19
1.
Analiza transakcji polegającej na założeniu depozytu w walucie obcej i opcji o takim samym nominale
Analiza skutków założenia lokaty dwuwalutowej, o której mowa w pytaniu (skonstruowanej z depozytu w walucie obcej i wystawionej opcji CALL o takim samym nominale), wymaga przyjęcia pewnych danych liczbowych, które pomogą (...)
str. 19
2.
Przykładowe rozwiązania ewidencyjne w zakresie rozliczania lokat dwuwalutowych
Rozwiązanie wzorcowe dla jednostek stosujących przepisy rozporządzenia w sprawie instrumentów finansowych Lokaty dwuwalutowe to aktywa finansowe, które podlegają regulacjom rozporządzenia w sprawie instrumentów finansowych lub ustawy o rachunkowości (...)
str. 21
IV.
Rozliczenie w księgach wynagrodzenia pracownika oddelegowanego do pracy za granicę
Polska spółka z o.o. zatrudnia pracownika, który w 2017 r. był oddelegowywany do pracy za granicę (w Niemczech). Podstawa obliczenia składek ZUS w jego przypadku wynosi przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce (...)
str. 26
1.
Zasady ustalania podstawy wymiaru składek ZUS
Zasady ustalania podstawy wymiaru składek ZUS pracowników oddelegowanych do pracy za granicę określają przepisy § 2 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia (...)
str. 26
2.
Pobór zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych
Pracodawca, który oddelegował pracownika do pracy za granicę, jest zwolniony - na podstawie art. 32 ust. 6 updof - z obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od dochodów (...)
str. 27
3.
Ewidencja księgowa wynagrodzeń, składek ZUS i zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych
Ewidencja księgowa wynagrodzeń, składek ZUS i zaliczek na podatek dochodowy pracownika oddelegowanego do pracy za granicę odbywa się według zasad ogólnych. Oznacza to, iż wynagrodzenie takiego (...)
str. 28
D.
ŚRODKI TRWAŁE ORAZ WARTOŚCI NIEMATERIALNE I PRAWNE
1.
Zwiększenie wartości środka trwałego o koszty zabezpieczenia spłaty kredytu zaciągniętego na jego budowę
Spółka z o.o. rozpoczęła budowę budynku produkcyjnego. W celu otrzymania kredytu na finansowanie tej budowy zleciła rzeczoznawcy majątkowemu wycenę gruntu, który będzie stanowił zabezpieczenie kredytu. Czy wydatki (...)
str. 30
2.
Koszty napraw składnika majątku poniesione w trakcie jego rozruchu
Posiadamy środek trwały, który już pracuje w rozruchu, ale wciąż się psuje. Kiedy powinniśmy go wprowadzić do ewidencji środków trwałych i gdzie zaksięgować nakłady na usuwanie kolejnych (...)
str. 31
3.
Opłata za przedłużenie korzystania z licencji na program komputerowy
Czy opłata za przedłużenie korzystania z licencji na program komputerowy powinna podwyższyć wartość początkową programu, tj. wartości niematerialnej i prawnej? Opłata za przedłużenie korzystania z licencji nie podwyższy (...)
str. 32
4.
Ostatni odpis amortyzacyjny w przypadku sprzedaży nie w pełni zamortyzowanego środka trwałego
W grudniu 2017 r. sprzedaliśmy środek trwały. Za jaki miesiąc powinniśmy dokonać ostatniego odpisu amortyzacyjnego - za listopad, czy za grudzień? Czy aby naliczyć odpis amortyzacyjny musimy (...)
str. 32
E.
RACHUNKOWOŚĆ KROK PO KROKU
V.
Tworzymy politykę rachunkowości - koszty działalności operacyjnej
Niniejszym artykułem rozpoczynamy cykl tematów poświęconych dokumentacji opisującej przyjęte zasady (politykę) rachunkowości. Na początek wskażemy co powinna zawierać polityka rachunkowości jednostki oraz jakie uproszczenia dopuszczone (...)
str. 33
1.
Wybór wariantu rachunku zysków i strat w zależności od sposobu ewidencji kosztów
W polityce rachunkowości podaje się informację na temat zasad ewidencji i rozliczania kosztów, mimo że obowiązek ten nie wynika wprost z przepisów ustawy o rachunkowości. Ewidencję kosztów podstawowej działalności (...)
str. 33
2.
Ewidencja kosztów tylko na kontach zespołu 4 "Koszty według rodzajów i ich rozliczenie"
Ewidencja i rozliczanie kosztów działalności operacyjnej tylko według rodzajów polega na bieżącym księgowaniu wszystkich poniesionych kosztów działalności operacyjnej na podstawie dokumentów źródłowych, bez względu na okres (...)
str. 34
3.
Ewidencja kosztów wyłącznie na kontach zespołu 5 "Koszty według typów działalności i ich rozliczenie"
Ewidencja kosztów działalności operacyjnej wyłącznie według praw działalności (tzw. układ funkcjonalny) polega na ich bieżącym księgowaniu na właściwe miejsca kosztów w zespole 5 bezpośrednio z (...)
str. 36
4.
Ujmowanie i rozliczanie kosztów działalności operacyjnej jednocześnie na kontach zespołu 4 i 5
Ewidencja i rozliczanie kosztów podstawowej działalności operacyjnej według rodzajów i równocześnie według funkcji polega na tym, że koszty proste działalności operacyjnej księguje się bieżąco, na podstawie dokumentów (...)
str. 38
5.
Przykładowy wzór polityki rachunkowości
Fragment polityki rachunkowości spółki z o.o. prezentujemy poniżej.
str. 39
F.
RACHUNKOWOŚĆ BUDŻETOWA
1.
Informacja dodatkowa sporządzana przez jednostki i zakłady budżetowe oraz jednostki samorządu terytorialnego
Obowiązujące od 1 stycznia 2018 r. rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, (...)
str. 40
2.
Zasady ewidencji przychodów, które po zrealizowaniu staną się dochodem budżetowym
Prowadzimy działalność w formie samorządowej (gminnej) jednostki budżetowej. Czy wszystkie przychody, które po ich kasowym zrealizowaniu staną się dochodem budżetowym, w tym np. przychody z tytułu odsetek, odszkodowań (...)
str. 43
3.
Finansowanie inwestycji w ramach sum na zlecenie gromadzonych na wyodrębnionym rachunku pomocniczym
Komenda powiatowa Państwowej Straży Pożarnej podpisała z NFOŚiGW umowę o dofinansowanie na realizację projektu "Termomodernizacja budynku komendy". Przedsięwzięcie będzie mieć charakter ulepszenia budynku komendy. Wkład własny w wysokości (...)
str. 45
4.
Nadwyżka inwentaryzacyjna podstawowych środków trwałych w zestawieniu zmian funduszu
Jesteśmy samorządową jednostką budżetową. W trakcie inwentaryzacji ujawniliśmy nadwyżkę podstawowych środków trwałych. Wartość ujawnionego środka trwałego odnieśliśmy za zwiększenie funduszu jednostki. W której pozycji zestawienia zmian w funduszu (...)
str. 47
G.
RACHUNKOWOŚĆ PODATKOWA
VI.
Korekta VAT naliczonego po zakończeniu roku - wpływ na wynik finansowy i podatkowy
Spółka prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną z VAT. Jak ująć w księgach rachunkowy roczną korektę VAT naliczonego?
str. 48
1.
Zasady dokonywania korekty podatku naliczonego po zakończeniu roku
Generalna zasada określona w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT pozwala czynnym podatnikom VAT odliczać podatek naliczony od wydatków związanych (bezpośrednio bądź pośrednio) z czynnościami opodatkowanymi. Równocześnie zabronione jest (...)
str. 48
2.
Wpływ rocznej korekty VAT na przychody i koszty podatkowe
W zakresie podatku dochodowego obowiązuje ogólna zasada, w myśl której VAT nie jest przychodem ani kosztem uzyskania przychodów. Od tej zasady ustawy o podatku dochodowym przewidują pewne odstępstwa. (...)
str. 49
3.
Rozliczenie skutków korekty VAT w księgach rachunkowych
Skutki rocznej korekty VAT naliczonego (przychód lub koszt) jednostka powinna ująć w księgach rachunkowych tego roku, którego korekta dotyczy. Ujęcie korekty VAT naliczonego w księgach rachunkowych roku, (...)
str. 50
H.
ODPOWIADAMY NA PYTANIA
VII.
Relacja z dyżuru telefonicznego
1.
Podpisywanie sprawozdania finansowego w przypadku zmiany głównego księgowego
Czy osoba, która objęła stanowisko głównego księgowego 1 stycznia 2018 r., może nie podpisać się pod sprawozdaniem finansowym za 2017 r.? Czy możliwe jest, aby sprawozdanie to (...)
str. 51
2.
Czy należy inwentaryzować paliwo znajdujące się w zbiornikach samochodów na dzień bilansowy?
Na stanie środków trwałych posiadamy samochody dostawcze. Czy na dzień bilansowy powinniśmy zinwentaryzować paliwo znajdujące się w zbiornikach tych samochodów? Nie ma obowiązku przeprowadzenia inwentaryzacji paliwa (...)
str. 51
3.
Ewidencja księgowa faktury kosztowej z adnotacją "procedura marży dla biur podróży"
Jesteśmy podatnikiem VAT. Otrzymaliśmy z biura podróży fakturę kosztową VAT marża. Jak ująć taką fakturę w księgach rachunkowych? Usługi w zakresie turystyki, zgodnie z art. 119 ustawy o VAT, opodatkowane są (...)
str. 52
4.
Zwrot składki członkowskiej wpłaconej na konto stowarzyszenia
Na konto stowarzyszenia wpłynęła składka członkowska w podwójnej wysokości. Jak zaksięgować zwrot nadpłaconej składki? Opłacane przez członków stowarzyszenia składki członkowskie zaliczane są do przychodów działalności statutowej. (...)
str. 52
VIII.
Z listów Czytelników
1.
Rozliczenie podatku od środków transportowych w księgach rachunkowych
Spółka jest właścicielem samochodów ciężarowych. Z tego tytułu jest zobowiązana do zapłaty podatku od środków transportowych. Jak rozliczyć w księgach rachunkowych ten podatek? Unormowania prawne dotyczące podatku (...)
str. 53
2.
Dane o cenie jednostkowej i wartości towarów wpisywane na arkuszu spisu z natury
Czy arkusze spisowe powinny zawierać cenę jednostkową i wartość spisywanych towarów? Spis z natury towarów polega na ustaleniu drogą pomiaru ilościowego stanu zapasów, ocenie ich jakości i zapisaniu (...)
str. 55
3.
Nadpłata podatku dochodowego od osób prawnych za lata ubiegłe i jej zwrot w księgach spółki z o.o.
Spółka z o.o. jest komplementariuszem spółki komandytowej. W związku z udziałami w przychodach i kosztach, jako wspólnik opłaca zaliczki na CIT od dochodów w spółce komandytowej. W związku ze źle ujętymi wartościami (...)
str. 57
4.
Aktualizacja wartości zapasów towarów na dzień bilansowy
Zajmujemy się sprzedażą między innymi obrazów (reprodukcji). Niektóre z nich w 90% utraciły swoją wartość handlową, ze względu na to, że długo zalegają w magazynie, wyblakły, mają niemodne (...)
str. 59
5.
Czy można utworzyć rezerwę na koszty finansowania zewnętrznego w księgach dewelopera?
Spółka z o.o. prowadzi działalność deweloperską. Prowadzone budowy finansuje w części z wpłat nabywców oraz z kredytów. Po zakończeniu budowy lokale i garaże przyjmuje na stan, a następnie sprzedaje. Czy na (...)
str. 60
6.
Na jakim koncie ująć fakturę zaliczkową?
Nasza spółka wpłaciła w 2017 r. zaliczkę na poczet usługi, która będzie wykonana w 2018 r. Pod koniec 2017 r. otrzymaliśmy fakturę zaliczkową. Czy taką fakturę powinniśmy ująć na koncie (...)
str. 61
7.
Duplikat korekty cenowej otrzymany po remanencie towarów handlowych
Przeprowadzamy w swoich placówkach handlowych remanenty towarów handlowych w trakcie roku kalendarzowego. Każdy sklep rozliczamy indywidualnie, wartościowo. Jeden z nich w kolejnym miesiącu po remanencie otrzymał duplikat faktury korekty (...)
str. 62
8.
Umowa przelewu wierzytelności skutkująca zmianą osoby uprawnionej do żądania wykonania zobowiązania
Spółka "A" (cesjonariusz) zalega z płatnościami wobec spółki "C" w kwocie: 90.000 zł. Natomiast spółka "C" zalega z płatnościami wobec spółki "B" w kwocie: 100.000 zł. Spółka "A" odkupiła od spółki (...)
str. 63
9.
Ewidencja księgowa kosztów prac rozwojowych i półproduktów powstałych w toku tych prac
Prowadzimy prace badawczo-rozwojowe nad prototypem innowacyjnej linii technologicznej. W toku prac powstają półprodukty, które mamy zamiar sprzedać. Czy o wartość tych produktów powinniśmy pomniejszyć wartość początkową kosztów (...)
str. 64
10.
Data dowodu księgowego w przypadku duplikatu faktury
Jaką datę należy wpisać jako datę dokumentu przy dekretacji duplikatu faktury zakupu - datę wystawienia pierwotnej faktury (31.03.2017 r.), czy datę wystawienia duplikatu (28.11.2017 r.)? Przy dekretacji (...)
str. 66
WZORCOWY WYKAZ KONT
Zespół 0 - Aktywa trwałe 01 Środki trwałe 02 Wartości niematerialne i prawne 03 Długoterminowe aktywa finansowe 04 Inwestycje w nieruchomości i prawa 07 Odpisy umorzeniowe oraz z tytułu (...)
str. 67
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.